Typy personifikace značky na českém trhu
Types of brand personification on the Czech market
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182688Identifiers
Study Information System: 251841
Collections
- Kvalifikační práce [18446]
Author
Advisor
Referee
Konrádová, Marcela
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
22. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Personifikace značky, antropomorfizace, animovaná postava, celebrita, maskot, endorsementKeywords (English)
Brand personification, anthropomorphization, celebrity, celebrity endorsement, animated character, brand mascotTato bakalářská práce se zabývá typy personifikace značky na českém trhu. Cílem práce je popsat na základě odborné literatury různé modely personifikace a jejich rozdělení na základě struktury AMOP. Práce slouží k souhrnu základních informací na toto téma a jejich porovnání se skutečnými reklamami, které jsme mohli, nebo stále můžeme vidět na českém trhu. Tento souhrn byl vytvořen za účelem spojení různých teorií obsažených v odborné literatuře, jelikož tomuto tématu, i přes své velké uplatnění v praxi, není věnována přílišná pozornost a věcný souhrn těchto informaci v podstatě neexistuje. Poznatky obsažené v teoretické části jsou reflektovány v praktické části, jelikož část otázek pro nestrukturované rozhovory s odborníky z praxe byly vytvořeny tak, aby respondenti reagovali na obsah teoretické části svými poznatky a názory, které si vytvořili za roky praxe a využívání personifikace značky. Odpovědi odborníků jsou porovnány, aby bylo možné vidět shody i neshody v jejich názorech.
This bachelor thesis deals with types of brand personification on the Czech market. The aim of the thesis is to describe different models of personification and their division based on the AMOP structure. The thesis serves to summarize the basic information on this topic and compare it with the actual advertisements that we could or still can see on the Czech market. This summary has been created in order to bring together the various theories contained in the literature, as this topic, despite its great application in practice, is not given much attention and a substantive summary of this information is basically non-existent. The knowledge contained in the theoretical part is reflected in the practical part, as some of the questions for the unstructured interviews with practitioners were designed so that the respondents respond to the content of the theoretical part with their knowledge and opinions that they have developed over years of practice and use of brand personification. The responses of the practitioners are compared to see the agreements and disagreements in their views.