The influence of CLIL teaching on children's lexicon
Vliv CLIL metody na slovní zásobu u dětí
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182631Identifiers
Study Information System: 247889
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Vašků, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
31. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
CLIL|angličtina|matematika|dějepis|longitudinální studie|slovní zásoba|čtení s porozuměním|integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka|výukové metody|výukové přístupy|angličtina jako cizí jazyk|EFL|výuka angličtiny|žáci|studentiKeywords (English)
CLIL|English|Mathematics|History|longitudinal study|vocabulary|reading comprehension|Content and Language Integrated Learning|teaching methods|teaching approaches|English as a Foreign Language|EFL|English teaching|pupils|studentsTato studie se zaměřuje na longitudinální dopad výukového přístupu CLIL na výuku angličtiny jako cizího jazyka v českých školách. Dvě skupiny dětí byly podrobeny testování, a to dvakrát v průběhu pěti měsíců, jedna ze skupin se učila prostřednictvím CLILu, druhá skupina se učila angličtinu ve škole v běžných hodinách angličtiny. V každé skupině bylo osmnáct účastníků ve věku 11-13 let podrobeno testu slovní zásoby o 110 otázkách, který vycházel z obrázkového testu Paula Nationa Picture Vocabulary Size Test, a pěti krátkým úryvkům pro čtení s porozuměním. Stejný test se opakoval o pět měsíců později. Test slovní zásoby se skládal ze čtyř částí: část tvořil původní test PVST navržený Paulem Nationem, další část pak deset slov z každodenní slovní zásoby a poslední dvě části se týkaly slovní zásoby z matematiky a dějepisu. Poté byly skupiny srovnány a pomocí statistické analýzy byly porovnány oba dva pokusy každé skupiny. Analýza ukázala, že zatímco celkové výsledky v oblasti slovní zásoby se významně nelišily, v oblasti každodenní slovní zásoby byl zaznamenán nepatrný pokrok u skupiny CLILu a nikoliv u kontrolní skupiny a v oblasti porozumění textu byl pokrok u skupiny CLILu výrazně lepší. Přestože výsledky nebyly tak velké jako výsledky zjištěné v předchozích výzkumech, tato zjištění naznačují, že...
This study focuses on the longitudinal impact of CLIL on learning English as a foreign language in Czech schools. Two groups of children were subjected to testing twice over the span of five months, one of the groups learning via CLIL, the other group learning English in school in usual English classes. In each group, eighteen participants aged 11-13 were subjected to a 110- question-long vocabulary test based on Paul Nation's Picture Vocabulary Size Test, and 5 short reading comprehension passages. The same test was repeated five months later. The vocabulary test was comprised of four sections: part was the original PVST test designed by Paul Nation, then ten words from an everyday vocabulary were another part, and the last two parts were concerned with mathematics and history vocabulary. The groups were then compared, and statistical analysis was used to compare the two attempts of each group. The analysis showed that whilst the overall vocabulary scores were not significantly different, the everyday vocabulary showed marginal progress in the CLIL group and not in the control group, and the progress in reading comprehension was significantly better for the CLIL group. Even though the results were not as strong as those observed in previous research, these findings indicate that CLIL had a...