Analýza (re)produkce kánonu (dějin) architektury 20. století
(Re)production of the canon in the 20th century architectural historiography: critical analysis
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182448Identifiers
Study Information System: 244284
Collections
- Kvalifikační práce [7317]
Author
Advisor
Referee
Kobová, Ĺubica
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Programme Gender Studies
Date of defense
20. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dějiny architektury, gender, feminismus, kánon, architektura 20. století, architektky, vzděláváníKeywords (English)
history of architecture, gender, feminism, canon, 20th century architecture, women architects, educationDiplomová práce Analýza (re)produkce kánonu (dějin) architektury 20. století se věnuje tématu architektonickému kánonu a především kritické reflexi principů jeho utváření. Práce představuje teoretická východiska i argumentaci objevující se v zahraničních i tuzemských textech (publikovaných od druhé vlny feminismu po současnost), které na architektonický kánon a výklad dějin architektury nahlíží kriticky - především prizmatem genderu. Analytická část práce se soustředí na kvantitativní a kvalitativní obsahovou analýzu sylabů k přehledovým kursům dějin architektury vyučovaným na českých vysokých školách, přičemž cílem je najít odpověď na výzkumnou otázku: Jak se na vysokých školách v České republice učí/vykládají dějiny architektury 20. století - a do jaké míry jde o dějiny zohledňující tvůrčí přínos žen, resp. o dějiny kritické? Klíčová slova Dějiny architektury, gender, feminismus, kánon, architektura 20. století, architektky, vzdělávání
The thesis (Re)Production of the Canon in the 20th Century Architectural Historiography: Critical Analysis deals with the topic of the architectural canon and especially on a critical reflection on the principles of its formation. The thesis presents the theoretical background and argumentation appearing in both foreign and czech texts (published from the second wave of feminism to the present) that view the architectural canon and the interpretation of architectural history critically - primarily through the cathegory of gender. The analytical part of the thesis focuses on a quantitative and qualitative content analysis of syllabi for survey courses on the history of architecture taught at Czech universities, with the aim of answering the research question: How is the history of 20th century architecture taught at universities in the Czech Republic - and to what extent is it a history that takes into account the creative contribution of women? Key words History of architecture, gender, feminism, canon, 20th century architecture, women architects, education
