Prezentace žen-političek na Facebooku z pohledu genderové perspektivy
Presentation of female politicians from a gender perspective on Facebook
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182443Identifikátory
SIS: 251902
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Shavit, Anna
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relations
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
20. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sebeprezentace, političky, gender, genderové stereotypy, politická komunikace, sociální média, personalizace, celebritizaceKlíčová slova (anglicky)
Self-presentation, female politicians, gender, gender stereotypes, political communication, social media, personalisation, celebritisationPráce se věnuje sebeprezentaci českých političek na Facebooku optikou genderové perspektivy. Soustředí se na problematiku genderových rolí a stereotypů, kterou zasazuje do kontextu politického prostředí. Vymezuje politickou komunikaci a přibližuje fenomény, které se v rámci politické komunikace objevují v souvislosti s novými a sociálními médii. Rovněž předkládá současnou situaci ohledně zastoupení žen v obou komorách Parlamentu České republiky. Na základě stanovených genderových aspektů pak prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy zkoumá online komunikaci sedmi vybraných poslankyň a výsledky konfrontuje s dosavadním poznáním z oblasti politické komunikace nazírané optikou genderu. Zjištění analýzy naznačují, že vybrané ženy-političky vykazují tendenci věnovat se spíše typicky maskulinním problematikám, jako jsou témata spjatá s agendou zahraničních vztahů či ekonomickou a daňovou oblastí. Analýza se navíc zaměřila na přítomnost vymezených dimenzí personalizace a formátu selfie jako nástroje celebritizace politické komunikace. Oba uvedené fenomény se v analyzovaných obsazích vyskytly minimálně.
The thesis focuses on the self-presentation of Czech female politicians through the lens of gender perspective on Facebook. It focuses on the issue of gender roles and stereotypes, which are put in the context of the political environment. It defines political communication and introduces the phenomena that appear in the field of political communication with the development of new and social media. It also presents the current situation regarding the representation of women in both chambers of the Parliament of the Czech Republic. Based on the identified gender aspects, it then examines the online communication of seven selected female MPs through quantitative content analysis and confronts the results with the existing knowledge in the field of gendered political communication. The findings of the analysis suggest that the selected women politicians tend to focus on more typically masculine issues, such as topics related to the foreign relations or economic and tax issues. In addition, the analysis focused on the presence of defined dimensions of personalisation and the selfie format as a tool of celebritisation of political communication. Both of these phenomena were minimally present in the analysis.
