Začínající učitel (nejen) biologie
Beginning teacher of (not only) biology
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181761Identifiers
Study Information System: 230867
Collections
- Kvalifikační práce [20132]
Author
Advisor
Referee
Kotvaltová Sezemská, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology for Teacher Education with double curriculum study Mathematics for Teacher Education
Department
Department of Biology Education
Date of defense
7. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
začínající učitel, adaptační období, mentoring, uvádění začínajících učitelůKeywords (English)
beginning teacher, induction period, mentoring, induction of beginning teachersTato práce přináší pohled na profesní start začínajících učitelů, který je klíčový pro jejich budoucí směřování. Ukazuje se totiž, že řada učitelů opouští povolání během prvních let. První část vymezuje pojem adaptační období a vyzdvihuje jeho podstatu, popisuje roli uvádějícího učitele a vedení školy, dále pak potíže a potřeby začínajících učitelů. Druhá část se věnuje německému a švédskému vzdělávacímu systému a primárně se zaměřuje na jejich přístupy a způsoby uvádění začínajících učitelů. Německo je vybráno na základě unikátního systému dvoustupňového vzdělávání učitelů a Švédsko jako zástupce severských států investující významný podíl státního rozpočtu do školství. Klíčová slova: začínající učitel, adaptační období, mentoring, uvádění začínajících učitelů
This work provides an insight into the professional start of beginning teachers which is key for their future direction. It turns out that many teachers leave the profession during the first years. The first part defines the concept of the induction period and highlights its importance, describes the role of the mentor and school management, and then the difficulties and needs of beginning teachers. The second part is devoted to the German and Swedish educational systems and primarily focuses on their approaches and ways of induction of beginning teachers. Germany was chosen based on its unique system of two-phase teacher education and Sweden as a representative of the Nordic countries investing a significant proportion of its government budget into education. Key words: beginning teacher, induction period, mentoring, induction of beginning teachers