Téma očkování ve výuce biologie
The topic vaccination in biology education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181739Identifikátory
SIS: 251671
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojíř, Karel
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
7. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
očkování, vakcína, odmítání očkování, infekční onemocnění, důvěra ve vědu, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
vaccination, vaccine, refusal of vaccination, infectious disease,trust in science, educationTato bakalářská práce se zabývá očkováním jako úspěšnou zdravotní metodou k prevenci infekčních onemocnění. Je zde zmíněné, že očkování je klíčové pro snížení počtu infekčních onemocnění a jejich šíření v populaci. I přes úspěšnost očkování existuje mnoho jedinců, kteří jsou vůči očkování zdrženliví. Cílem práce je shrnout příčiny a důsledky této zdrženlivosti, zdůraznit význam očkování ve výuce a informovat o dostupných programech zaměřených na očkování, které by mohly být použity v rámci vzdělávání. Nejprve je práce zaměřena na nedůvěru ve vědu a její vliv na zdrženlivost vůči očkování a jaký vliv na tuto problematiku mají sociální sítě a komunikace nejen ze strany zdravotníků. V práci jsou zmíněné mylné názory vůči očkování, které se objevují mezi veřejností. Dále jsou zmíněné důvody pro zahrnutí tématu očkování a prevence infekčních onemocnění do školního vzdělávání a jakým způsobem by se to mohlo realizovat pomocí interaktivních metod, díky kterým je možné docílit lepší informovanosti ohledně této problematiky. Klíčová slova očkování, vakcína, odmítání očkování, infekční onemocnění, důvěra ve vědu, vzdělávání
This bachelor thesis is dedicated to vaccination as a successful health method to prevent infectious diseases. It is mentioned here that vaccination is one of the key steps to reducing the number of infectious diseases and their spread in the population. Despite the success of vaccination, there are many individuals who are reticent to vaccinate. The aim of the thesis is to summarize the causes and consequences of this reticent, to highlight the importance of vaccination in education and to inform on available vaccination programmes that could be used in education. First, the work focuses on distrust in science and its influence on reticence towards vaccination, and what effect social networks and communication not only from health professionals have on this issue. There are misconceptions in the work about vaccination that appear among the public. Furthermore, there are reasons for including the topic of vaccination and prevention of infectious diseases in school education mentioned together with how this could be implemented using interactive methods that make it possible to achieve better awareness of the issue. Key words vaccination, vaccine, refusal of vaccination, infectious disease,trust in science, education
