Geologický průvodce Plzeňským krajem pro učitele
Geological guide to the Pilsen region for teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181510Identifiers
Study Information System: 241611
Collections
- Kvalifikační práce [20314]
Author
Advisor
Consultant
Švecová, Milada
Referee
Coufalová, Vlasta
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Geology for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools
Department
Institute of Geochemistry, Mineralogy and Mineral Resources
Date of defense
5. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce popisuje didaktická východiska geologie, především však problematiku terénních cvičení z geologie na základní škole. Předkládá stručnou geologickou charakteristiku Plzeňska. Z teoretických poznatků vychází pilotní návrh geologického průvodce Plzeňským krajem pro učitele. Na modelových příkladech průvodce je vytvořena třídenní exkurze se zaměřením na nerostné bohatství kraje, jež obsahuje geologické charakteristiky, metodické komentáře pro učitele a nabídku úloh pro žáky prvního i druhého stupně základní školy v podobě badatelských deníků. Exkurze byla pilotně ověřena na vzorku žáků prvního i druhého stupně základní školy.
This thesis describes the didactic background of geology, especially the issue of field exercises in geology at primary school. It presents a brief geological characteristic of the Pilsen region. The theoretical knowledges are the basis for a pilot proposal of a geological guide for teachers in the Pilsen region. Based on the guidebook's model examples, a three-day excursion focusing on the region's mineral wealth is created, which includes geological characteristics, methodological comments for teachers and a range of tasks for first and second grade of primary school pupils in the form of research diaries. The excursion was pilot-tested with a sample of primary and secondary school pupils.