Karavaning - specifická forma cestovního ruchu z pohledu českých uživatelů
The caravanning - a specific form of tourism from Czech users' point of view
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181484Identifiers
Study Information System: 240502
Collections
- Kvalifikační práce [20129]
Author
Advisor
Referee
Lochman, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology for Teacher Education with double curriculum study Geography for Teacher Education
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
2. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
karavaning, mobilita, cestovní ruch, motivace, obytný vůz, karavan, ČeskoKeywords (English)
caravanning, mobility, tourism, motivation, motorhome, caravan, CzechiaKaravaning je v současné době v Česku na vzestupu. Cílem této práce je ověřit jeho postavení v cestovním ruchu, analyzovat faktory, které uživatele ovlivňují a konkretizovat oblíbené destinace uživatelů. Teoretický základ tvoří výzkumy provedené v zahraničí, geografie cestovního ruchu a sociální geografie. Použitou výzkumnou metodou je dotazníkové šetření, které bylo sdíleno do skupin na sociálních sítích zaměřujících se na karavaning. Výsledky výzkumu ukazují, že čeští a slovenští uživatelé obytných vozů či karavanů využívají tyto dopravní prostředky mobilně, nejvíce navštěvují Itálii a jižní Moravu a nejdůležitějším faktorem je pro ně možnost volby a samostatnost. Práce může sloužit jako zdroj informací pro turistické organizace, uživatele obytných vozů či karavanů, nebo pro další výzkum. Klíčová slova: karavaning, mobilita, cestovní ruch, motivace, obytný vůz, karavan, Česko
Caravanning is currently on the rise in Czechia. The aim of this thesis is to verify its position in tourism, analyze the factors that influence users, and specify popular destinations for users. The theoretical background consists of research conducted abroad, geography of tourism, and social geography. The research method used is a questionnaire survey, which was shared among groups on social networks focusing on caravanning. The research results show that Czech and Slovak users of motorhomes or caravans use these vehicles mobilely, mostly visit Italy and southern Moravia, and the most important factor for them is the ability to choose and be independent. The thesis can serve as a source of information for tourism organizations, users of motorhomes or caravans, or for further research. Keywords: caravanning, mobility, tourism, motivation, motorhome, caravan, Czechia