Podstata fotografie v digitální éře
the essence of photography in the digital age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180979Identifiers
Study Information System: 256225
Collections
- Kvalifikační práce [6821]
Author
Advisor
Referee
Váša, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Philosophy in the context of humanities
Department
Programme Philosophy in the context of humanities
Date of defense
25. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Fotografie, digitalizace, znak, sémiotika, logika, význam, smysl, představa, mimésis, komunikace, jazyk, řeč, aura, aparát, kód, text, signifikaceKeywords (English)
Photography, digitization, sign, semiotics, logic, meaning, sense, image, mimesis, communication, language, speech, aura, apparat, code, text, significationDiplomová práce řeší otázku fotografie nikoli z pohledu uměleckého díla, ale jako součást kulturního kódu. Fotografie v digitální éře má potenciál stát se novým druhem vizuálního jazyka. Z této perspektivy odkrývá fotografické universum několik podstatných otázek, kterým se zde věnujeme. Tyto otázky zkoumají témata jako: historický vývoj obrazů a textu, rozdíl mezi tradičními obrazy a obrazy technickými, kulturní dopad masové výroby digitálních aparátů a fotografií, podstata fotografie jako znaku z pohledu sémiotiky a logiky, potíže dešifrace fotografie, řečové aspekty digitální fotografie nebo význam fotografie ve virtuálním (veřejném) prostoru. Z povahy sledovaných témat bude práce řešit problémy týkající se především jazyka, logiky, epistemologie, lidské svobody v kontextu člověk/aparát a okrajově také sémiotiky.
The diploma thesis solves the question of photography not only from the point of view of a work of art, but as a part of a cultural code. Photography in the digital era has the potential to become a new kind of visual language. From this perspective, the photographic universe reveals several essential questions, which we address here. These questions explore topics such as: historical development of images and text, the difference between traditional images and technical images, the cultural impact of mass production of digital devices and photographs, the essence of photography as a symbol from the point of view of semiotics and logic, the difficulties of deciphering photography, the linguistic aspects of digital photography or the meaning of photography in virtual (public) space. Due to the nature of the monitored topics, the work will address problems mainly related to language, logic, epistemology, human freedom in the context of man/device and marginally also semiotics.