Rozvoj hudebních dovedností dětí předškolního věku v montessori zařízení
Development of musical skills of preschool children in a montessori facility
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180906Identifiers
Study Information System: 255454
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Hons, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Music Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Montessori pedagogika, hudba, děti předškolního věku, hudební vývoj dítěte, Marie MontessoriKeywords (English)
Montessori pedagogy, music, preschool children, musical development of the child, Maria MontessoriTato bakalářská práce se zabývá rozvojem hudebních dovedností dětí předškolního věku v Montessori zařízení. Cílem této práce je poskytnout podrobný pohled na obecnou Montessori pedagogiku a její hudební oblast. A zároveň prozkoumat, jak tato metoda může být použita k rozvoji hudebních dovedností dětí v předškolním věku. V teoretické části je nejprve popsána historie a život Marie Montessori. Dále jsou vysvětleny základní Montessori principy, na kterých je filosofie postavená. Následuje zaměření se na vývoj dítěte a základní hudební pojmy s ním spojené. Teoretická část je zakončena rozsáhlou kapitolou o hudebním vývoji dítěte a hudební oblasti v Montessori prostředí. Praktická část je v této práci začleněna do teoretické části v podobě krátkých reflexí z důvodu větší názornosti a empirického reflektování problematiky. KLÍČOVÁ SLOVA Montessori pedagogika, hudba, děti předškolního věku, hudební vývoj dítěte, Marie Montessori
This bachelor's thesis focuses on the development of musical skills in preschool children in Montessori institutions. The aim of this work is to provide a detailed view of the general Montessori pedagogy and its musical area, as well as to explore how this method can be used to develop musical skills in preschool children. In the theoretical part, the history and life of Maria Montessori are first described, followed by an explanation of the basic Montessori principles on which the philosophy is based. This is followed by a focus on child development and basic musical concepts associated with it. The theoretical part is concluded with an extensive chapter on the musical development of children and the musical area in the Montessori environment. The practical part is incorporated into the theoretical part of this work in the form of short reflections for greater clarity and empirical reflection of the issue. KEYWORDS Montessori pedagogy, music, preschool children, musical development of the child, Maria Montessori.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Vzdělávání v III. trojročí Montessori škol - Realizace projektu "Děti Země" v českých Montessori školách v současnosti.
Defence status: DEFENDEDBeránková, Jana (Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, 2024)Date of defense: 23. 1. 2024The thesis Education in the Third Three-Year Cycle of Montessori Schools explores the concept of education in 7th-9th grades according to Maria Montessori's pedagogical system "Children of the Earth" and how this project ... -
Formy hodnocení žáků na prvním stupni Montessori školy
Defence status: DEFENDEDSaňáková, Petra (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Date of defense: 11. 9. 2018 -
Porovnání základní motoriky u předškolních dětí z Montessori a běžné mateřské školy
Defence status: DEFENDEDTýlová, Jana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Date of defense: 9. 9. 2019