Zobrazit minimální záznam

Color as a means of expression
dc.contributor.advisorJakubcová Hajdušková, Lucie
dc.creatorFlídrová, Tereza
dc.date.accessioned2023-07-24T17:06:02Z
dc.date.available2023-07-24T17:06:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180589
dc.description.abstractThis thesis explores the importance of colour in art education as a means of expression. The topic is approached from four distinct perspectives: 1) as natural material and matter, 2) as a physical phenomenon involving light, 3) as a sense-perceived phenomenon, and 4) as a subjectively perceived phenomenon and means of communication. Each standpoint is demonstrated with the work of a selected artist, including František Skála, Radka Bodzewicz, Bridget Riley, and Mark Rothko. The goal of this essay is to examine the ways in which colour is taught in art education, with regard to current educational requirements. For that reason, the didactic part of the essay takes the form of a qualitative research project, which draws on an analysis of existing educational literature, RVP ZV and ZUŠ, and semi-structured interviews with six art teachers at primary school and elementary school of art in Jindřichov Hradec, as well as 32 students. Drawing from the information gathered throughout this essay, I conducted two validated and introspective instructional lessons for the primary school and the elementary school of art on the topic of Color Creation and Color and Emotions. In the conclusion of the thesis, I summarize the information found. KEYWORDS colour, art education, artistic means of expression,...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá barvou, která je ve výtvarné výchově považována za základní vyjadřovací prostředek. Barva je v práci nahlížena ze čtyř perspektiv: 1) jako přírodní materiál a hmota, 2) jako fyzikální jev - světlo, 3) jako smyslově vnímaný jev a 4) jako subjektivně vnímaný fenomén a prostředek ke komunikaci. Každá z výše uvedených perspektiv je ilustrována dílem vybrané umělkyně nebo umělce: Františka Skály, Radky Bodzewicz, Bridget Rileyové a Marka Rothka. Cílem práce je reflektovat způsoby zacházení s barvou ve výuce výtvarné výchovy s ohledem na požadavky současného vzdělávání. Proto je didaktická část práce pojata jako kvalitativní výzkumná sonda, realizovaná pomocí analýzy stávající didaktické literatury a RVP ZV a ZUŠ a polostrukturovaného dotazování s šesti vybranými vyučujícími výtvarné výchovy na ZŠ a ZUŠ v Jindřichově Hradci a se třiceti dvěma žáky. Výstupem z didaktické části jsou dvě ověřená a reflektovaná vyučování pro ZŠ a ZUŠ na téma Tvorba barev a Barva a emoce. V závěru práce shrnuji zjištěné informace. KLÍČOVÁ SLOVA barva, výtvarná výchova, výtvarný vyjadřovací prostředek, vzdělávací obsah, rámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectcolouren_US
dc.subjectart educationen_US
dc.subjectartistic medium of expressionen_US
dc.subjecteducational contenten_US
dc.subjectframework curriculumen_US
dc.subjectbarvacs_CZ
dc.subjectvýtvarná výchovacs_CZ
dc.subjectvýtvarný vyjadřovací prostředekcs_CZ
dc.subjectvzdělávací obsahcs_CZ
dc.subjectrámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.titleBarva jako vyjadřovací prostředekcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-18
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId246412
dc.title.translatedColor as a means of expressionen_US
dc.contributor.refereeVartecká, Anna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchovacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Arten_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Arten_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá barvou, která je ve výtvarné výchově považována za základní vyjadřovací prostředek. Barva je v práci nahlížena ze čtyř perspektiv: 1) jako přírodní materiál a hmota, 2) jako fyzikální jev - světlo, 3) jako smyslově vnímaný jev a 4) jako subjektivně vnímaný fenomén a prostředek ke komunikaci. Každá z výše uvedených perspektiv je ilustrována dílem vybrané umělkyně nebo umělce: Františka Skály, Radky Bodzewicz, Bridget Rileyové a Marka Rothka. Cílem práce je reflektovat způsoby zacházení s barvou ve výuce výtvarné výchovy s ohledem na požadavky současného vzdělávání. Proto je didaktická část práce pojata jako kvalitativní výzkumná sonda, realizovaná pomocí analýzy stávající didaktické literatury a RVP ZV a ZUŠ a polostrukturovaného dotazování s šesti vybranými vyučujícími výtvarné výchovy na ZŠ a ZUŠ v Jindřichově Hradci a se třiceti dvěma žáky. Výstupem z didaktické části jsou dvě ověřená a reflektovaná vyučování pro ZŠ a ZUŠ na téma Tvorba barev a Barva a emoce. V závěru práce shrnuji zjištěné informace. KLÍČOVÁ SLOVA barva, výtvarná výchova, výtvarný vyjadřovací prostředek, vzdělávací obsah, rámcový vzdělávací programcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the importance of colour in art education as a means of expression. The topic is approached from four distinct perspectives: 1) as natural material and matter, 2) as a physical phenomenon involving light, 3) as a sense-perceived phenomenon, and 4) as a subjectively perceived phenomenon and means of communication. Each standpoint is demonstrated with the work of a selected artist, including František Skála, Radka Bodzewicz, Bridget Riley, and Mark Rothko. The goal of this essay is to examine the ways in which colour is taught in art education, with regard to current educational requirements. For that reason, the didactic part of the essay takes the form of a qualitative research project, which draws on an analysis of existing educational literature, RVP ZV and ZUŠ, and semi-structured interviews with six art teachers at primary school and elementary school of art in Jindřichov Hradec, as well as 32 students. Drawing from the information gathered throughout this essay, I conducted two validated and introspective instructional lessons for the primary school and the elementary school of art on the topic of Color Creation and Color and Emotions. In the conclusion of the thesis, I summarize the information found. KEYWORDS colour, art education, artistic means of expression,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV