Barva jako vyjadřovací prostředek
Color as a means of expression
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180589Identifiers
Study Information System: 246412
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Vartecká, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
barva, výtvarná výchova, výtvarný vyjadřovací prostředek, vzdělávací obsah, rámcový vzdělávací programKeywords (English)
colour, art education, artistic medium of expression, educational content, framework curriculumDiplomová práce se zabývá barvou, která je ve výtvarné výchově považována za základní vyjadřovací prostředek. Barva je v práci nahlížena ze čtyř perspektiv: 1) jako přírodní materiál a hmota, 2) jako fyzikální jev - světlo, 3) jako smyslově vnímaný jev a 4) jako subjektivně vnímaný fenomén a prostředek ke komunikaci. Každá z výše uvedených perspektiv je ilustrována dílem vybrané umělkyně nebo umělce: Františka Skály, Radky Bodzewicz, Bridget Rileyové a Marka Rothka. Cílem práce je reflektovat způsoby zacházení s barvou ve výuce výtvarné výchovy s ohledem na požadavky současného vzdělávání. Proto je didaktická část práce pojata jako kvalitativní výzkumná sonda, realizovaná pomocí analýzy stávající didaktické literatury a RVP ZV a ZUŠ a polostrukturovaného dotazování s šesti vybranými vyučujícími výtvarné výchovy na ZŠ a ZUŠ v Jindřichově Hradci a se třiceti dvěma žáky. Výstupem z didaktické části jsou dvě ověřená a reflektovaná vyučování pro ZŠ a ZUŠ na téma Tvorba barev a Barva a emoce. V závěru práce shrnuji zjištěné informace. KLÍČOVÁ SLOVA barva, výtvarná výchova, výtvarný vyjadřovací prostředek, vzdělávací obsah, rámcový vzdělávací program
This thesis explores the importance of colour in art education as a means of expression. The topic is approached from four distinct perspectives: 1) as natural material and matter, 2) as a physical phenomenon involving light, 3) as a sense-perceived phenomenon, and 4) as a subjectively perceived phenomenon and means of communication. Each standpoint is demonstrated with the work of a selected artist, including František Skála, Radka Bodzewicz, Bridget Riley, and Mark Rothko. The goal of this essay is to examine the ways in which colour is taught in art education, with regard to current educational requirements. For that reason, the didactic part of the essay takes the form of a qualitative research project, which draws on an analysis of existing educational literature, RVP ZV and ZUŠ, and semi-structured interviews with six art teachers at primary school and elementary school of art in Jindřichov Hradec, as well as 32 students. Drawing from the information gathered throughout this essay, I conducted two validated and introspective instructional lessons for the primary school and the elementary school of art on the topic of Color Creation and Color and Emotions. In the conclusion of the thesis, I summarize the information found. KEYWORDS colour, art education, artistic means of expression,...