Sebepodpora u začínajících učitelů a jejich reflektovaná pedagogická praxe
Self-strenghtening in Young Teachers and Their Reflective Pedagogical practice
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180083Identifikátory
SIS: 218333
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šporclová, Veronika
Dobrovská, Dana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální psychologie a psychologie práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
30. 3. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
sebepodpora|začínající učitel|reflektovaná pedagogická praxe|mentoring|fakultní učitel|didaktik|reflektivní seminářKlíčová slova (anglicky)
self-strengthening|self-support|prospective teacher|reflected pedagogical practice|mentoring|faculty teacher|didactician|reflective seminarTato dizertační práce se zabývá problematikou sebepodpory u začínajících učitelů v rámci jejich reflektovaných praxí. Cílem kvalitativního výzkumu vedeného jako polostrukturované rozhovory je porozumět zážitku inovované formy pedagogické praxe v souvislosti s procesem sebepodpory a zároveň ukotvit proces sebepodpory do existující Gestalt teorie. Práce se zaměřuje na to, jaké formy podpory v rámci pedagogických praxí jsou studenty učitelských oborů vnímány jako nejvýznamnější pro jejich proces sebepodpory. Pro kódování získaných dat byla použita interpretativní fenomenologická analýza, která odhalila tyto kategorie v oblasti procesu sebepodpory: dichotomie vnitřní kritik a vlídný hlas; dichotomie samota a podpora druhých; vyčerpání; dichotomie hranice a bezhraničnost; hromadění emocí. V rámci vnímané podpory během reflektovaných praxí se objevily tyto kategorie: rozpuštění samoty ve sdílení; vnímané bezpečí; osvobození od introjektů - chyba je cestou k růstu; kreativita a svoboda; upevnění profesní identity jako cesta k sebepodpoře. Výsledky tohoto výzkumu tak poukazují na konkrétní možné změny v rámci pregraduálních pedagogických praxí, které by mohly vést ke zvýšení podpory začínajících učitelů a pomoci jim se vstupem do této náročné profese.
This dissertation thesis deals with the topic of self-strengthening in young teachers with respect to their reflective pedagogical practice. The aim of the qualitative research which was conducted in a form of semi-structured interviews is to understand the experience of innovative form of pedagogical practice and a subsequent experience of self-strengthening as well as merging the concept of self-strengthening better with the existing Gestalt theory. The thesis focuses on the forms of pedagogical practice which are perceived as most significant for the process of self-strengthening. Interpretative phenomenological analysis was used for coding of the obtained data, it revealed following categories for the process of self-strengthening: the inner critique - kind voice dichotomy; loneliness - support from other dichotomy; exhaustion; acknowledging one's own borders - no borders dichotomy; accumulation of emotions. In respect of the perceived support during the innovative form of pedagogical practice, these categories were identified: dissolving loneliness in sharing; perceived safety; freeing oneself from introjects - mistakes are the path towards growth; creativity and freedom; formation of professional identity as a path towards self-strengthening. The results of this research thus point at many...
