Teorie umění Josefa Čapka a Carla Einsteina
Josef Capek's and Carl Einstein's Theory of Art
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180072Identifikátory
SIS: 146446
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojvodík, Josef
Winter, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
20. 3. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Josef Čapek|Carl Einstein|evropský modernismus|smrt boha|teorie umění|mimoevropské umění|umění periferie|kubismusKlíčová slova (anglicky)
Josef Čapek|Carl Einstein|European modernism|Death of God|Theory of art|Non-western art|Modest art|CubismNezávisle na sobě začínají malíř Josef Čapek a umělecký kritik Carl Einstein psát knihu o africkém sochařství. Oba autory dovede zkušenost s africkou plastikou ke kubismu a úvahám o svébytnosti prostoru uměleckého díla. Disertační práce "Teorie umění Josefa Čapka a Carla Einsteina" proto sleduje a porovnává myšlení o umění a jeho filozofický přesah u těchto dvou autorů. Jde o autory píšící o moderním, mimoevropském či amatérském umění z modernistické pozice "člověka po ztrátě Boha". Nemohou proto platnost umění vysvětlovat na základě již neplatných konvencí a kánonů. Svou sílu, platnost i srozumitelnost nemůže již moderní dílo brát z božského, objektivního a neměnného, nýbrž jak uvidíme, budou díla čerpat svou sílu právě z osobního, pomíjívého a zaujatého.
Independently on each other, the painter Josef Čapek and the art critic Carl Einstein begin to write a book on African sculpture. Both authors are led by their experience with African sculpture to cubism and start to consider the singularity of the space of the artwork. This doctoral thesis therefore traces and compares the thinking about art and its philosophical overlap of these two authors. They write about modern, non-European or amateur art from the modernist position of "man after the loss of God". Therefore, they cannot explain the validity of art on the basis of no longer valid conventions and canons. Modern works can no longer derive their power, validity, and intelligibility from the divine, the objective, and the immutable, but, as we shall see, artworks will derive their power from the personal, the ephemeral, and the biased.
