Calcareous nannofossils assemblages for provenance analysis of European paintings: From the sample preparation to the assemblage comparison
Využití vápnitého nannoplanktonu v studiu provenience evropských maleb: od přípravy vzorků k srovnání společenstev
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179994Identifikátory
SIS: 206885
Kolekce
- Kvalifikační práce [20052]
Vedoucí práce
Konzultant práce
Hradil, David
Oponent práce
Caruso, Francesco
Oszczypko-Ciowes, Marta
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav geologie a paleontologie
Datum obhajoby
15. 3. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Kulturní dědictví, Malba, Přípravné Metody, Mikrovzorky, Provenience, Přípravná vrstva, Křída, Vápenaté nanofosílie, Pozdní křídaKlíčová slova (anglicky)
Cultural Heritage, Painting, Preparatory methods, Micro-samples, Provenance, Preparatory layer, Chalk, Calcareous nannofossils, Late CretaceousTato disertační práce je komentářem ke čtyřem publikovaným studiím a páté studie předložené do recenzovaných a impaktovaných vědeckých časopisů. Tři studie jsou metodickými pracemi, které vylepšují analýzu mikrovzorků z maleb zvláště zaměřenou na zlepšení přesnosti měření, vizualizaci vzorků a kombinaci metod měření. Další dva články se zaměřují na určování fosilních společenstev nannoplanktonu a srovnání mezi společenstvy z referenčních historických oblastí a z podkladových vrstev maleb. Tato práce je rozdělena do tří hlavních částí, a to na úvod, metody a výsledky využití vápnitého nannoplanktónu pro provenienční analýzu uměleckých děl. V úvodu je uvedeno podrobné vysvětlení o technikách malby, historických materiálech, obchodních cestách, co jsou nannofosílie a jejich možného využití v provenienční analýze V části Metodika jsou shrnuty vypracované přípravné metodiky a vysvětleny nejdůležitější výsledky. Ve třetí části - Společenstva nanofosilií jsou vysvětleny a korelovány s literaturou rozdíly mezi soubory z různých oblastí Evropy oproti společenstvím z uměleckých maleb. Diskutuje se vliv použité metodiky na výsledky, protože je nutné pracovat s unikátním materiálem v oblasti kulturního dědictví; vzorky jsou proto velmi malé. K získání maximálního množství informace z miniaturních vzorků, je...
This PhD thesis is a commentary of four studies published and a fifth study submitted in peer reviewed and impacted scientific journals. Three studies are methodological work for the preparation of painted micro-samples to improve the measurements accuracy, the samples visualisation, and the combination of measurements methods. The two other papers focus on the fossil assemblages determination and comparison between reference historical areas and original paintings. This work is divided into three main parts, namely the introduction, the methods, and the calcareous nannofossils assemblages. In the introduction, detailed explanations are given about the paintings, historical materials, trade roads, what are nannofossils, how and why to use them. In the methods section, developed preparatory methodologies are summarised, and the most important results are explained. In the third part, the nannofossils assemblages, the differences between the assemblages from different areas in Europe compared to original paintings are explained and correlated to the literature. The impact of the preparatory methods on the results is discussed, and a conclusion is drawn from it in the context of painted artefacts in the Cultural Heritage field are unique, and so are the micro-samples from them. To extract most...