Becoming Bodies: An Ethnographic study of Ayurvedic Practice
Stávání se tělem: Etnografická studie Ájurvédské praxe
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179972Identifikátory
SIS: 152044
Kolekce
- Kvalifikační práce [6508]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holmerová, Iva
Horák, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Integrální studium člověka - obecná antropologie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie
Datum obhajoby
10. 3. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Body, Becoming, Ayurveda, Modernity, Alternative, Techniques of Self, EthnographyKlíčová slova (anglicky)
tělo, becoming, ájurvéda, modernita, alternativa, techniky já, etnografieTato práce je kritickou analýzou praxe, která je prezentována jako alternativa k modernitě. Na případu ájurvédy - tzv. nekonvenční medicíny jsem v letech 2013-2017 zkoumala, jak tento fenomén funguje v rámci specifického prostředí České republiky. Vzhledem k tomu, že se jedná o přístup ke zdraví a k tělu, který je vyhledáván a využíván v každodenním životě stále většího počtu lidí v tomto postsocialistickém prostoru, podobné tendence sledují sociální vědci v globalizovaném, zejména západním, světě již několik desetiletí. Na základě (auto)etnografického výzkumu, který začal ve škole pro budoucí tzv. ájurvédaře a pokračoval v rámci neformálních setkáních, i v domácím prostoru praktikujících, představuji ájurvédu jako specifický způsob stávání se tělem. Vycházím z toho, jak se tělo a tzv. wellbeing diskurzivně ustavují v prostoru škol, ale zejména se zaměřuji na individuální praxe. Sleduji, jak se v jejich rámci ukotvuje ájurvédská epistemologie, a jak umožňuje rozpoznat vlastní tělo a subjektivitu jako propojenou s okolním prostředím. Zabývám se tím, jak toto poznávání podmiňuje určité sebepojetí a zdůrazňuji, že poskytuje výhody pro praktikující, kteří zůstávají věrni ájurvédě, i když se například nutně nedostaví zlepšení jejich tělesného či jiného diskomfortu, který je původně do školy přivedl....
This thesis introduces a critical analysis of a self-proclaimed alternative to modernity. Based on a case of selected, so-called non-conventional medicine within the context of the Czech Republic between 2013 and 2017, I explore how a specific bodily practice like Ayurveda works in this environment. Since it is sought and employed in the everyday lives of an increasing number of people, even in such modestly sized post-socialist country, it resembles similar tendencies generally described in the globalized world (especially from the middle class upwards) in recent decades. Drawing upon (auto)ethnographic research, which originated at a school for future Ayurvedic practitioners and continued into informal meetings- sometimes at the homes of practitioners, I introduce Ayurveda as a specific way of body becoming. Starting with how the body and wellbeing is discursively established within the space of schools, I nevertheless focus mostly on individual practice. I look at how Ayurvedic epistemology is employed and how it enables recognition of one's own body, and subjectivity as interconnected with the surrounding environment. I follow how, as a result of this process, this recognition conditions a certain self- empowerment, especially regarding the establishment or maintenance of one's own wellbeing. I...