Nonword repetition in adult L2 learners of Czech
Opakování pseudoslov u nerodilých mluvčích češtiny
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179600Identifiers
Study Information System: 222668
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Chromý, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
6. 2. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
opakování pseudoslov|osvojování druhého jazyka|dospělí studenti|fonologická složitost|souhláskové shluky|morfologická složitostKeywords (English)
nonword repetition|second language acquisition|adult learners|phonological complexity|phonological clusters|morphological complexityPředchozí studie ukázaly, že děti s vývojovou dysfázií a bilingvní děti mají tendenci dosahovat podprůměrných výsledků v úlohách na opakování pseudoslov. Podobné sklony se mohou objevit i u dospělých bez vývojové dysfázie, kteří se učí druhý nebo cizí jazyk, i když tato oblast zatím nebyla vědecky důkladně prozkoumána. Předkládaná diplomová práce se zabývá studiem opakování pseudoslov u dospělých studentů češtiny jako druhého jazyka. Účastníci výzkumu jsou rodilí mluvčí rumunštiny, kteří se učí česky a žijí v České republice. K výzkumu byl použit test, který vypracovali Sileo a Tyčová (2019). V experimentální části byli účastníci požádáni, aby po výzkumníkovi zopakovali 24 pseudoslov a vyplnili krátký test z českého jazyka zároveň s dotazníkem, jehož cílem bylo určit jejich úroveň začlenění do českého jazykového prostředí. Následně byly na základě opakovacího úkolu analyzovány tři jazykové proměnné: délka pseudoslov, fonologická složitost a morfologická složitost. K posouzení významnosti zmíněných lingvistických faktorů byly použity Wilcoxonovy dvouvýběrové testy, které umožnily porovnat dlouhá a krátká pseudoslova, pseudoslova s fonologickými shluky a bez nich, a položky s různou morfologickou složitostí. Dále byly provedeny korelační testy pro zjištění potenciálních vztahů mezi proměnnými....
Previous studies have shown that children with specific language impairment and bilingual children tend to perform below average in nonword repetition tasks. Similar tendencies might appear in adults without specific language impairment who try to learn a language other than their native tongue, even though little is known about this population. The presented diploma thesis studies nonword repetition in adult L2 learners of Czech. The participants tested were native speakers of Romanian who learn Czech and live in the Czech Republic. The test used is the one developed by Sileo and Tyčová (2019). In the experimental part, the participants were asked to repeat 24 nonwords after the researcher, subsequently to completing a short level of proficiency assessment and a questionnaire monitoring their integration into the Czech language environment. Three linguistic variables from the repetition task were subsequently analyzed: nonword length, phonological complexity, and morphological complexity. To assess the significance of the mentioned linguistic factors, Wilcoxon's signed-rank tests were used, which allowed the comparison between long and short nonwords, nonword with and without phonological clusters, and items with different morphological complexity. Furthermore, correlation tests were run to find...