Analýza písemných vypravování žáků středních odborných škol
Analysis of written narrations of students in secondary vocational schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179599Identifikátory
SIS: 213406
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kuzmičová, Anežka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
6. 2. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čas vypravování|slohová práce|vypravování|řeč postav|vypravěčKlíčová slova (anglicky)
naration|speech|essay|tense|narrativeDiplomová práce se věnuje analýze písemných vypravování žáků středních odborných škol. V úvodu předkládá charakteristiku komunikační a slohové výchovy na středních školách se zřetelem na současné vzdělávací programy pro střední odborné školy. Dále se zabývá vymezením vyprávěcího slohového postupu a slohového útvaru vypravování ve stylistikách češtiny a v učebnicích pro střední školy. Vzhledem k volbě zkoumaného slohového útvaru teoretická část zahrnuje vybrané poznatky z naratologie. Výzkumná část vychází ze sebraných písemných prací žáků prvních ročníků tří středních odborných škol. Cílem práce je analýza a popis toho, jakým způsobem žáci ztvárňují podání příběhu ve svých písemných vypravováních. Daný jev je sledován na základě tří základních kategorií, pomocí kterých je možné podání příběhu popsat - čas, vypravěč a formy podání řeči. V závěru práce jsou shrnuty poznatky získané při analýze žákovských prací a formulovány závěry, které jsou námětem pro školní výuku.
The thesis is devoted to the analysis of written narratives of secondary vocational school students. In the introduction, it presents the characteristics of communication and essay education in secondary schools with regard to the current curricula for secondary vocational schools. It then discusses the definition of the narrative style process and the narrative style form in the stylistics of the Czech language and in textbooks for secondary schools. Due to the choice of the examined style form, the theoretical part includes selected findings from narratology. The research section is based on the collected written works of students of the first year of three secondary vocational schools. The aim of the thesis is to analyse and describe how pupils portray the presentation of a story in their written narratives. The phenomenon in question is studied with reference to three basic categories that can be used to describe story delivery - time, narrator and forms of speech delivery. The thesis concludes by summarizing the findings obtained from the analysis of the students' works and formulating conclusions that provide suggestions for school teaching.
