Otázky testování literatury: K podobě a vývoji maturitního didaktického testu
Testing Literature: On the Form and Development of the Czech Language and Literature Graduation Test
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179598Identifiers
Study Information System: 229656
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Brož, František
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
6. 2. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
testování literatury|didaktika literatury|maturitní zkouška|český jazyk a literatura|katalo-gy požadavků|kurikulární dokumentyKeywords (English)
literature testing|didactics of literature|graduation exam|Czech language and literature|requirements catalogue|curriculum documentsTato diplomová práce si klade za cíl zmapovat proměny literární složky maturitního testu v kontextu školské legislativy a kurikulárních dokumentů. Těžiště práce představuje obsahová analýza literárněvědně zaměřených úloh a výchozích textů z maturitních didaktických testů od roku 2010 do roku 2020. Práce postupuje od představení vývoje uvažování o možných podobách výuky literatury, které kulminovalo ve vytvoření rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia a střední školy, přes komparaci obsahu těchto programů se zněním katalogů požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky, k samotné kvantitativní i kvalitativní analýze literárně zaměřených úloh didaktických testů. Z této analýzy vyplývá, jak se mezi roky 2010 a 2020 vyvíjela literární složka testů, jak jsou v testu ověřovány jednotlivé literárněvědné znalosti a dovednosti a do jaké míry testy navazují na požadavky uvedené ve zmiňovaných katalozích požadavků. Klíčová slova testování literatury, didaktika literatury, maturitní zkouška, český jazyk a literatura, katalogy požadavků, kurikulární dokumenty
This diploma thesis aims to map the changes in the literature component of the graduation test in the context of school legislation and curriculum documents. The focus of the thesis is a content analysis of literary-scientific questions and source texts from the graduation didactic tests from 2010 to 2020. The thesis proceeds from the introduction of the development of thinking about possible forms of teaching literature, which culminated in the creation of the framework educational programmes for grammar schools and secondary schools, through the comparison of the content of these programmes with the text of the examination requirements catalogue of the common part of the final examination, to the actual quantitative and qualitative analysis of the literature- oriented questions of the didactic tests. This analysis shows how the literature component of the tests evolved between 2010 and 2020, how individual literature knowledge and skills are tested in the test, and to what extent the tests are related to the requirements set out in the aforementioned requirements catalogue. Keywords literature testing, didactics of literature, graduation exam, Czech language and literature, requirements catalogue, curriculum documents