Patočkovy estetické interpretace Hegelových filozofických a estetických úvah
Patocka's aesthetic interpretations of Hegel's philosophical and aesthetic thoughts
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179527Identifikátory
SIS: 226928
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kaplický, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
30. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
fenomenologie|časovost|Jan Patočka|G. W. F. Hegel|estetika|mýtus|subjektivita|minulý charakter uměníKlíčová slova (anglicky)
phenomenology|temporality|Jan Patočka|G. W. F. Hegel|aesthetics|myth|subjectivity|past character of artV diplomové práci se zabývám Patočkovým pojetím umění na základě časovosti. Patočka se ve své filozofii umění vztahuje k Hegelově tezi o minulostní povaze umění a s odkazy na Hegelovu filozofii času a Hegelův popis zkušenosti s krásným předmětem formuluje teorii umění založeného na původní časovosti. Později však toto pojetí zpochybňuje, což nabízí prostor k úvahám o podstatě umění, a především o tom, jakým způsobem se umění v průběhu vývoje lidstva měnilo. K postihnutí této problematiky využívám Patočkovo pojetí subjektivity, mýtu, dramatičnosti a epičnosti, které řeším na základě Patočkova pojetí času jako jednoty časových dimenzí. V poslední části práce se věnuji Patočkovým vyjádřením o současném umění, jeho blízkosti k životu, a ne zcela jednoznačné tezi o potenciálu současného umění vymanit se z epické vázanosti.
In the thesis I deal with Patočka's conception of art on the basis of temporality. In his philosophy of art, Patočka relates to Hegel's thesis on the past nature of art and, with references to Hegel's philosophy of time and Hegel's description of the experience of the beautiful object, formulates a theory of art based on original temporality. Later, however, he challenges this conception, which offers a space for reflection on the nature of art and, above all, on the ways in which art has changed in the course of human development. I use Patočka's notion of subjectivity, myth, drama and epicness to address this issue, which I discuss on the basis of Patočka's notion of time as a unity of temporal dimensions. In the last part of the thesis, I focus on Patočka's statements about contemporary art, its proximity to life, and the not entirely clear thesis about the potential of contemporary art to break free from epic binding.
