The Causal Effect of Parents' Schooling on Children's Schooling: A Meta-Analysis
Kauzální vliv vzdělávání rodičů na vzdělávání dětí: Metaanalýza
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179488Identifiers
Study Information System: 214271
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kukačka, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
1. 2. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mezigenerační přenos vzdělání, kauzální efekt, meta-analýza, Bayesovské průměrování modelů, publikační selektivitaKeywords (English)
intergenerational transmission of education, causal effect, meta-analysis, Bayesian Model Averaging, publication biasJedním z témat týkajících se zkvalitnění vzdělání je jeho mezigenerační přenos. Hlavním cílem naší práce je analýza kauzálního vlivu vzdělání rodičů na vzdělání dětí. Shromažďujeme 387 odhadů kauzálních vlivů pocházejících z 23 odpovídajících empirických studií. Pomocí zkonstruovaného datasetu a metod meta-analýzy zjišťujeme, zda je v příslušné literatuře přítomná publikační selektivita, a pokoušíme se o výklad heterogeneity ve výsledcích primárních studií. Dokumentujeme, že se průměr ve srovnání s průměrem zaznamenaným v literatuře po korekci pub- likační selektivity zmenší, přičemž se pohybuje v rozmezí od 0.044 do 0.185. Následně ke zkoumání heterogeneity odhadů využíváme bayesovské a frekventi- stické metody průměrování modelů. Naše výsledky naznačují, že se v odhadech kauzálního vlivu vyskytuje heterogeneita ve vztahu k zemím. Rovněž se ukazuje, že pro vysvětlení rozdílů ve výstupech primárních studií je důležité zařadit ve- likost domácnosti do původní regrese. V neposlední řadě také pracujeme s 605 odhady nekauzálních asociací, jenž vycházejí ze 39 studií, a pomocí tohoto datasetu potom analyzujeme publikační selektivitu a heterogeneitu výsledků. 1
One of the topics concerning education's improvement is the intergenerational transmission of education. The main goal of our study is to analyse the causal efect of parents' education on children's education. We collect 387 estimates of the causal efects from 23 studies. Using our dataset and meta-analytic methods, we test for the presence of publication bias in the literature and try to explain the heterogeneity in the results of the primary studies. After correction for publication bias, the mean becomes smaller than the mean reported in the literature and varies from 0.044 to 0.185. For exploring the heterogeneity of the estimates we use Bayesian Model Averaging and Frequentist Model Averaging. Our results suggest that there is a country heterogeneity in the estimates of the causal efect. Moreover, controlling for the size of a household in the original regression is important for the explanation of the diferences in the results of the primary studies. In addition to it, we collect 605 estimates of the non- causal associations from 39 studies and analyse the publication bias and the heterogeneity of results also using this sample. 1