Prínos koučingu pre učenie (sa) dospelých
The Contribution of Coaching to Adult Learning
Přínos koučinku pro učení (se) dospělých
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179457Identifiers
Study Information System: 227623
Collections
- Kvalifikační práce [21745]
Author
Advisor
Referee
Kopecký, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
24. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Slovak
Grade
Good
Keywords (Czech)
koučing|koučovanie|kouč|koučovaný|prínos koučingu|učenie dospelých|učenie zo skúseností|reflexia|teórie učeniaKeywords (English)
coaching|coach|coachee|benefits of coaching|adult learning|experiential learning|reflection|theories of learningPráce se zabývá problematikou koučování v kontextu učení (se) dospělých. Cílem práce je identifikovat potenciální přínosy koučovacích sezení s profesionálním koučem pro učení se koučovaného klienta v podobě změn v oblasti jeho osobnostních a sociálních kompetencí. Pozornost je věnována představení teoretického rámce koučování a jeho hlavních principů. Práce se dále zabývá charakteristikou kouče a koučovaného jako účastníků koučovacího procesu a jejich vztahem; následně je pozornost zaměřena na fenomén učení se specifickým zaměřením na učení (se) dospělých. Text se zabývá také koučováním v kontextu učení (se) dospělých a rozebírá klíčové myšlenky a principy vybraných teorií učení dospělých, které jsou relevantní jak pro praxi, tak pro teoretický základ koučování. Tato práce zahrnuje kvalitativní empirické šetření zaměřené na objasnění přínosu účasti klienta v individuálním koučování pro jeho učení z pohledu koučovaných a koučů z České republiky a Slovenska, přičemž se specificky jedná o kouče akreditované ICF, EMCC nebo SAKo a klienty, kteří absolvovali koučování s profesionálním koučem akreditovaným některou z těchto organizací. Klíčová slova koučink, koučování, kouč, koučovaný, přínos koučinku, učení dospělých, učení ze zkušenosti, reflexe, teorie učení
The thesis deals with the issue of coaching in the context of adult learning. The aim of the thesis is to identify the potential benefits of coaching sessions with a professional coach for the learning of the coaching client in the form of changes in their personal and social competences. Attention is paid to the introduction of the theoretical framework of coaching and its main principles. The thesis further discusses the characteristics of the coach and the coachee as participants in the coaching process and their relationship; subsequently, attention is focused on the phenomenon of learning with a specific focus on adult learning. The text also discusses coaching in the context of adult learning and deals with key ideas and principles of selected adult learning theories relevant to both the practice and theoretical basis of coaching. This thesis includes a qualitative research survey aimed at clarifying the benefits of client participation in individual coaching for their learning from the perspective of coachees and coaches from the Czech Republic and Slovakia, specifically involving coaches accredited by ICF, EMCC or SAKo and clients who have received coaching with a professional coach accredited by one of these organisations. Keywords coaching, coach, coachee, benefits of coaching, adult...