Election Opinion Polls Interpretation
Interpretace volebních výzkumů veřejného mínění
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179383Identifikátory
SIS: 209613
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Linek, Lukáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
23. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
interpretace výzkumů veřejného mínění|zpravodajství o výzkumech veřejného mínění|zpravodajské hodnoty|komerční zpravodajské hodnoty|Twitter robotKlíčová slova (anglicky)
Polls interpretation|polls media coverage|news values|commercial news values|Twitter robotPráce zkoumá mediální zpravodajství o volebních průzkumech s cílem pochopit strukturu mediálního pokrytí průzkumů, popsat jeho problémy a přispět k jejich odstranění. S využitím rámce zpravodajských hodnot a komerčních zpravodajských hodnot je problematika nejprve zkoumána obsahovou analýzou na případu zpravodajství online médií před volbami do Poslanecké sněmovny PČR v roce 2021. Analýza zjišťuje, že volební průzkumy jsou v českých online médiích hojně pokrývány. Články o nich jsou většinou založeny na herním metarámci s metaforami dostihů a divadla, což omezuje pohled na volby jako výsledek vůle voličů. Největší důraz je přisuzován označování vítězů voleb, změnám podpory a 5% hranici. Většina výsledků průzkumů je bohužel dezinterpretována; častou chybou je iluze jistoty, která je výsledkům průzkumů přisuzována. Závěry obsahové analýzy přejímá experimentální návrh korektoru dezinformací z průzkumů. Korektor je twitterový robot s lidskou asistencí, který vyhledává relevantní mediální tweety o průzkumech veřejného mínění a opravuje případné dezinformace prostřednictvím odpovědí na Twitteru. Korektor - detekující iluzi jistoty při vyhlašování lídrů průzkumů a výsledky kolem 5 % - má za cíl vzdělávat aktéry a přispět ke zlepšení medializace průzkumů.
The thesis examines election polls media coverage with the goal to understand the structure of the polls media coverage, describe its problems, and contribute to their elimination. Using the framework of news values and commercial news values, the matter is first examined by content analysis on the case of the 2021 elections to the Czech Chamber of Deputies online media coverage. The polls are found to be extensively covered by the Czech online media. The articles are mostly based on the game metaframe with the metaphors of horse race and theater, limiting the voter agency. The greatest emphasis is assigned to calling winners of the polls, changes in the support, and 5% threshold. Unfortunately, most of the poll results are misinterpreted; the common mistake is the illusion of certainty attributed to the poll results. The content analysis findings are adopted by the experimental poll misinformation corrector design. The corrector is a human assisted Twitter robot that finds relevant media tweets about polls and corrects potential misinformation via Twitter replies. The corrector - detecting the illusion of certainty when declaring poll leaders, and results around 5% - aims to educate the actors and contribute to improving the poll media coverage.
