Karl Heinrich Heydenreich a jeho vize "kantovské" estetiky před Kritikou soudnosti
Karl Heinrich Heydenreich and His Prospect of "Kantian" Aesthetics before Critique of Judgement
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179358Identifiers
Study Information System: 152939
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Karásek, Jindřich
Zátka, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
31. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
estetika|osvícenství|Heydenreich|Kant|dějiny filosofie|dějiny estetikyKeywords (English)
aesthetics|Enlightenment|Heydenreich|Kant|history of philosophy|history of aestheticsKarl Heinrich Heydenreich a jeho vize "kantovské" estetiky před Kritikou soudnosti Disertační práce Mgr. Antonín Policar Abstrakt Cílem mé disertace je zprostředkovat vhled do estetiky německého pozdně osvícenského filosofa Karla Heinricha Heydenreicha (1764-1801) a ukázat, jak se v jeho pojetí tato ve středoevropském německojazyčném prostoru tradičně ukotvená filosofická disciplína na konci 80. let 18. století vyrovnávala s novými výzvami souvisejícími s nástupem transcendentální filosofie Immanuela Kanta. Konkrétně budu hledat odpověď na otázku, nakolik a zda vůbec je možné Heydenreichovo estetické dílo před rokem 1790 považovat (tak, jak na to opakovaně, avšak bez pádných argumentů, poukazovala dosavadní literatura) za předchůdce, ba dokonce za srovnatelnou alternativu Kantovy Kritiky soudnosti.
Karl Heinrich Heydenreich a his Prospect of "Kantian" Aesthetics before the Critique of Judgment Dissertation Mgr. Antonín Policar Abstract The aim of my thesis is to provide an insight into the aesthetic thought of the German Enlightenment philosopher and professor at the Leipzig University Karl Heinrich Heydenreich (1764-1801). I will analyze his various attempts during the 1780s to adapt the German tradition of philosophical aesthetics to the newly emerging transcendental paradigm introduced to philosophy by Immanuel Kant. The main focus will be on the question if Heydenreich's aesthetic writings prior to 1790 can be justifiably considered (as it has been repeatedly, but without convincing arguments pointed out by historians of aesthetics) a predecessor, or even a parallel to Kant's Critique of Judgement.