Názory učitelů na možnosti zatraktivnění předmětů prvouka, přírodověda, přírodopis a biologie na základních a středních školách
Teacher's opinions on the opportunities for increasing the attractiveness of the subjects Introduction to Science, Natural Science, Natural History and Biology at primary and secondary schools
rigorous thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/179337/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Item with restricted access
Whole item or its parts have restricted access until 31. 01. 2026
Reason for restricted acccess:
protection of intellectual property, particularly protection of inventions or technical solutions
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179337Identifiers
Study Information System: 255837
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Referee
Poupová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools
Department
Department of Biology Education
Date of defense
31. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Řada studií dokládá, že zájem žáků na základních i středních školách o přírodovědné předměty klesá. Většina českých autorů studuje tuto problematiku z pohledu žáků. Cílem našeho výzkumu proto bylo zjistit názory a návrhy učitelů na možnosti zatraktivnění výuky a zvýšení oblíbenosti předmětů prvouka, přírodověda a přírodopis na základních školách a biologie na středních školách a porovnat tyto stupně školy mezi sebou. Výzkum byl realizován kvalitativní analýzou polostrukturovaných rozhovorů se dvanácti aktivními učiteli z Libereckého kraje, kteří vyučují výše uvedené předměty na prvním stupni základní školy (4 učitelé), druhém stupni základní školy (4 učitelé) a na vyšším a nižším stupni gymnázia (4 učitelé). Respondenti zmiňovali, že vše záleží na učiteli, na věku, sociální skladbě žáků, ale také na probíraném tématu. Mezi tématy, která jsou pro žáky atraktivní, jmenovali učitelé např. biologii člověka a zoologii, především savce. Za neatraktivní považovali naopak učivo o nerostech a horninách a botaniku. Většina učitelů přitom zmiňovala, že rádi učí ta témata, která jsou oblíbená i u žáků. Oblíbenost předmětu může zvýšit např. používání názorných pomůcek a krátkých videí nebo zařazení badatelské výuky. Pro udržení zájmu žáků jsou důležité také příklady z praxe a možnost využití poznatků v běžném...
A number of studies show that the interest of pupils in primary and secondary schools in science subjects is declining. Most Czech authors study this issue from the perspective of pupils. The aim of our research was therefore to learn the opinions of, and hear suggestions from, teachers on the opportunities for making education more attractive and increasing the popularity of the subjects Introduction to Science, Natural Science, Natural History, and Biology in primary and secondary schools and to compare these school levels with one another. The research was carried out by qualitative analysis of semi-structured interviews with twelve active teachers from the Liberec region who teach the above-mentioned subjects at the first stage of basic school (=ISCED⁏ 4 teachers), the second stage of basic school (=ISCED⁏ 4 teachers), and at the higher and lower level of grammar school (=ISCED 2+3; 4 teachers). The respondents mentioned that everything depends on the teacher, the age, the social composition of the pupils, and also on the topic taught. Among the topics that are attractive to students, teachers named, for example, human biology and zoology, especially mammals. On the contrary, the students considered the themes focused on minerals and rocks and botany to be unattractive. Most teachers mentioned...