Kdo se chytá v síti
Caught in the net
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179291Identifiers
Study Information System: 203475
Collections
- Kvalifikační práce [6821]
Author
Advisor
Referee
Abu Ghosh, Yasar
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Programme Anthropological studies
Date of defense
30. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
1 ABSTRAKT Práce se věnuje online komunikaci dětí a dospívajících ve věku 11-17 let z pohledu jejich rodičů. Realizováno bylo 11 rozhovorů s rodiči, které byly podrobeny kritické diskursivní analýze. Jako odrazový můstek zkoumání využívá dokumentární film V síti (2020) režisérů Barbory Chalupové a Víta Klusáka, který pojednává o zneužívání dětí na internetu, a morální paniku, již vyvolal. Koncept online veřejnosti, který práce využívá, navazuje na dílo Benedicta Andersona (definice veřejnosti) a Jürgena Habermase (koncept veřejnosti) a danah boyd (online veřejnost); koncept identity v online prostředí se pak inspiruje v díle Pierra Bourdieuho (distinkce, vkus) a Ervinga Goffmana (masky, role, řízené utváření dojmu). Pro analýzu rodičovských strategií založených na dohledu či důvěře využívá práce dílo Michela Foucaulta a pro rodičovské stereotypy, kam se řadí závislost na moderních technologiích a počítačová gramotnost, koncepty danah boyd a Granvilla Stanleyho Halla. Ačkoli rodiče projevují snahy svým potomkům důvěřovat, obvykle zvítězí režim kontroly. Klíčová slova kritická diskursivní analýza, morální panika, internet, dospívání
1 ABSTRACT The work is devoted to the online communication of children and adolescents aged 11-17 from the perspective of their parents. 11 interviews with parents were conducted, which were subjected to a critical discursive analysis. The documentary film V síti (2020) directed by Barbora Chalupová and Vít Klusák, which deals with the abuse of children on the Internet and the moral panic it has already caused, is used as a stepping stone for the investigation. The concept of online public, which the work uses, follows the work of Benedict Anderson (definition of public) and Jürgen Habermas (concept of public) and danah boyd (online public); the concept of identity in the online environment is then inspired by the work of Pierre Bourdieu (distinction, judgement of taste) and Erving Goffman (masks, roles, controlled creation of an impression). For the analysis of parental strategies based on supervision or trust, the work uses the writings of Michel Foucault, and for parental stereotypes, which include dependence on modern technologies and computer literacy, the concepts of danah boyd and Granville Stanley Hall. Although parents show efforts to trust their offspring, the control mode usually wins out. Keywords critical discursive analysis, moral panic, internet, adolescence