Influencer marketing: současná teorie a praxe na českém trhu
Influencer marketing: contemporary theory and practice on the Czech market
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179177Identifiers
Study Information System: 204439
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Rosenfeldová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
25. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Influencer, influencer marketing, sociální sítě, sociální média, Instagram, spolupráce, názoroví vůdciKeywords (English)
Influencer, influencer marketing, social networks, social media, Instagram, spolupráce, opinion leadersTato bakalářská práce se zabývá fenoménem influencerů a influencer marketingu v České republice. Jejím cílem je vymezit teoretický rámec influencer marketingu a následně ověřit, zda praxe odpovídá vymezenému teoretickému rámci. Nejdříve práce pojednává o public relations, propagandě, dvoustupňovém modelu komunikace a názorových vůdcích. Následně je definován influencer a influencer marketing, jsou představeny sociální sítě a vymezeno, kolik Čechů tráví čas na internetu, sociálních sítích a na kterých přesně. V poslední časti je práce zaměřená na analýzu akademických prací mladších čtyři roky pro zachování aktuálnosti tématu. Poznatky z analýzy akademických prací jsou poté porovnány s ukázkami influencer marketingu na sociální sítí Instagram.
This bachelor thesis deals with the phenomenon of influencers and influencer marketing in the Czech Republic. Its goal is to define the theoretical framework of influencer marketing and then verify whether the practice corresponds to the defined theoretical framework. First, the work discusses public relations, propaganda, the two-level model of communication, and opinion leaders. Subsequently, influencer and influencer marketing are defined, social networks are introduced and statistics of Czech users on the internet and social networks is defined. In the last part, the work is focused on the analysis of academic works younger than four years in order to keep the topic up-to- date. Findings from the analysis of academic papers are then compared with examples of influencer marketing on the Instagram.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Vliv influencerů na své publikum se zaměřením na generaci 30+
Defence status: DEFENDEDMachová, Kateřina (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2022)Date of defense: 4. 2. 2022This diploma thesis deals with the impact of influencers on their users among the age group of 30-89 years old, describes the field of influencing and its associated areas. It explains the engagement of these influential ... -
Vizuální analýza reklamních kampaní v rámci influencer marketingu na Instagramu
Defence status: DEFENDEDMatějková, Agáta (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2022)Date of defense: 9. 2. 2022 -
Právní aspekty spolupráce influencerů se zadavateli reklamy
Defence status: DEFENDEDHavránková, Anna (Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2022)Date of defense: 23. 9. 2022Legal aspects of cooperation of influencers with advertisers Abstract The diploma thesis deals with the legal aspects of cooperation of influencers with advertisers. These entrepreneurs connect with influencers who are ...