Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy
Analysis of Visual Components in Lower Secondary Biology Textbooks
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178918Identifiers
Study Information System: 241694
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Říhová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
analýza učebnic, vizuální komponenty, učebnice přírodopisu, učební strategieKeywords (English)
analysis of textbooks, visual components, Biology textbooks learning strategiesVizuální komponenty a jejich funkce a využití v učebnicích jsou v současné době tématem, které se objevuje v řadě výzkumů a studií. Vizuální komponenty mají totiž prokazatelný vliv na efektivitu učení a zároveň napomáhají snižování kognitivní náročnosti na žáky. Diplomová práce v teoretické části definuje učebnici jako didaktický prostředek, vizuální komponenty a způsob zpracování vizuálních komponentů. Dále pak poukazujeme na učební strategie pro zvýšení efektivity učení, které se opírají o práci s vizuálními komponenty. Praktická část je zaměřena na kvantitativní obsahovou analýzu vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro druhý stupeň základní školy. U vizuálních komponentů byla hodnocena funkce a využití ve výchovně vzdělávacím procesu. Z výsledku analýzy vyplývá, že vizuální komponenty v učebnicích jsou extrémně uniformní a nerespektují složitost učení se prostřednictvím vizuálních komponentů. KLÍČOVÁ SLOVA analýza učebnic, vizuální komponenty, učebnice přírodopisu, učební strategie
Visual components and their function and use in textbooks are currently a topic that appears in a number of researches and studies. Visual components have a demonstrable influence on the effectiveness of learning and at the same time they help reduce the cognitive demands on students. The thesis in the theoretical part defines the textbook as a didactic tool, visual components and the method of processing visual components. Furthermore, it points to learning strategies for increasing the effectiveness of learning, which are based on work with visual components. The practical part is focused on the content analysis of visual components in the lower- secondary biology textbooks. The function and use of the visual components in the educational process was evaluated. The result of the analysis shows that the visual components in the textbooks are extremely uniform and do not respect the complexity of learning through visual components. KEYWORDS analysis of textbooks, visual components, biology textbooks learning strategies