Kompetence vedoucího pracovníka vzdělávací organizace
Headteacher Competences within an Educational Institution
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178807Identifiers
Study Information System: 254903
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Liška, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Klíčové kompetence, mateřská škola, profesní kompetence, vedoucí učitelka, výchovně vzdělávací proces, způsobilostKeywords (English)
Educational process, headteacher, key competencies, kindergarten, professional competencies, qualificationVe většině mateřských škol je ředitel/ředitelka a jejich zástupci (záleží na velikosti mateřské školy). Jsou i mateřské školy, které spadají pod základní školy nebo i střední školy v dané obci a funkci vedení vykonává ředitel/ředitelka základní školy nebo střední školy. V mateřské škole je potom zřízena pozice vedoucí učitelky, která není zástupcem ředitele/ředitelky, ale má na starost chod mateřské školy a zodpovídá se řediteli/ředitelce dané organizace. Tato práce se zabývá kompetencemi vedoucí učitelky, jakožto vedoucího pracovníka vzdělávací organizace. Cílem diplomové práce je zjistit kompetence a obsah pracovní náplně vedoucích učitelů/učitelek mateřských škol v Jihočeském kraji. V teoretické části se práce zabývá funkcí vedoucí učitelky, jaké jsou požadavky na výkon této pozice, jak se podílí na řízení organizace a jaký je přístup vedoucí učitelky ohledně vztahů na pracovišti. Čím se vedení mateřské školy zabývá, co si představit pod termínem výchovně vzdělávací proces. U všech lidí by měla být důležitá sebereflexe, u pedagogických pracovníků je obzvlášť důležitá a u vedoucí učitelky nezbytná. Dále jsou popsány klíčové kompetence, profesní kompetence vedoucí učitelky a manažerské kompetence. V empirické části je popsáno dotazníkové šetření, ve kterém se zjišťuje, jaké jsou profesní...
Most kindergartens in the Czech Republic are managed by a headmaster/ headmistress and their deputies (depending on the size of the kindergarten). There are also some kindergartens which fall within the management of a primary, or even a secondary school in the particular municipality, and the function of a headmaster/ headmistress is performed by the primary/ secondary school principal. If that is the case, the kindergarten headteacher position is introduced, who is not a deputy but is in charge of the kindergarten and responsible to the principal. This thesis examines the competencies of a kindergarten headteacher as an educational institution leader. The aim of the thesis is to research kindergarten headteachers' job competencies and job description in South-Bohemia Region (Jihočeský kraj). In the theoretical section, the thesis focuses on a headteacher's position, what professional requirements there are in such a position; what the measure of participation in the organisation management, and the headteacher's approach towards interpersonal relationship in the workplace is. The thesis furthermore discusses the concerns of kindergarten management, and what the term educational process includes. Self-reflection is important with everyone, it is crucial in educators, and absolutely essential in...