Analýza sourozeneckých vztahů / vztahy mezi sourozenci a sourozenci se zdravotním postižením
Analysis of sibling relationships/ relationships of siblings and siblings with disabilities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178685Identifikátory
SIS: 235178
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bartoňová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
9. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
sourozenci, rodina, konfliktní situace, zátěž, dítě se zdravotním postižením, postiženíKlíčová slova (anglicky)
siblings, family, tense situations,onus, child with disorder, disabilityTato diplomová práce se zabývá problematikou sourozeneckých vztahů v rodinách u sourozenců intaktních a sourozenců s postižením a zaměřuje se zejména na konfliktní situace v rodině. Je rozdělena na část teoretickou, kterou jsou kapitoly jedna až tři a část praktickou, kterou je kapitola čtvrtá společně se závěrem a doporučením. Obsah teoretické části popisuje rodinu, rodiče a sourozenectví. Část empirickou tvoří výzkum, jehož cílem je analýza vztahů v rodině se zaměřením na konfliktní situace v rodině. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní způsob šetření a jako metoda sběru dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Do výzkumného vzorku byli zahrnuti tři respondenti z řad rodičů a šest respondentů z řad sourozenců, kde je alespoň jeden sourozenec intaktní a alespoň jeden sourozenec s postižením. Součástí empirické části je analýza sebraných dat, následné vyhodnocení a interpretace. Poslední částí je závěr a doporučení dle získaných dat. KLÍČOVÁ SLOVA sourozenci, rodina, konfliktní situace, zátěž, dítě se zdravotním postižením, postižení
This diploma thesis deals with the issue of sibling relationships in families with intact siblings and siblings with disabilities. It is divided into a theoretical part, which is chapters one to three, and a practical part, which is the fourth chapter. The content of the theoretical part describes the family, parents and siblings. The practical part consists of research, the aim of which is to analyze relationships in the family with a focus on tense situations in the family. A qualitative survey method was chosen for the research and an interview was chosen as the data collection method. Three respondents from the ranks of parents and six respondents from the ranks of siblings were included in the research sample. Part of the empirical part is the analysis of collected data, subsequent evaluation and interpretation. The last part is the conclusion and recommendations according to the data obtained. KEYWORDS siblings, family, tense situations,onus, child with disorder, disability