Show simple item record

Analysis of Chemistry tests used in the admission procedure at the Faculty of Science, Charles University
dc.contributor.advisorTeplá, Milada
dc.creatorŠrámek, Martin
dc.date.accessioned2023-01-18T12:41:29Z
dc.date.available2023-01-18T12:41:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/178608
dc.description.abstractThis thesis focuses on the prediction of academic success and item analysis of chemistry knowledge tests used in the admission procedure at the Faculty of Science, Charles University between 2016 and 2019. The first part of the thesis focuses on the possibilities of academic success prediction (earning a bachelor's degree within 4 years) based on various factors: (i) success rate in the admission procedure, (ii) study index (modified average of marks), (iii) success rate in each part of admission procedure, (iv) passing exams in selected mandatory subjects for students of Chemistry study programme, eventually (v) based on obtained marks in selected subjects (as in (iv)). Furthermore, a prediction of entering Year 2 was also completed for three of these factors (i, iii and iv). The sample consists of 1,780 applicants for Chemistry study programmes. The results of the analysis proved a medium effect on success in the admission procedure on entering Year 2 (d = 0.52) and a large effect on academic success (d = 0.67). By additional comparison of predictive ability of knowledge tests (Maths, Biology, Chemistry) we proved that the Chemistry test has a greater prediction ability compared to the others - low effect on entering Year (d = 0.22), but medium on academic success (d = 0.40). Additionally, we...en_US
dc.description.abstractDisertační práce je zaměřena na predikci akademického úspěchu a analýzu testových otázek, které byly zařazeny do oborových testů z chemie v rámci přijímacího řízení PřF UK v letech 2016 až 2019. První část této práce je zaměřena na možnosti predikce akademického úspěchu (úspěšné dokončení bakalářského stupně studia do 4 let od jeho zahájení) na základě různých faktorů: (i) úspěšnosti v přijímacím řízení; (ii) studijního indexu (modifikovaný studijní průměr), (iii) úspěšnosti v dílčích částech přijímacího řízení, (iv) úspěšného absolvování vybraných předmětů povinných pro studijní program Chemie, popř. (v) na základě získaných známek ze zkoušek uvedených v bodu (iv). Pro některé z výše uvedených faktorů (i, iii a iv) byla rovněž zkoumána predikční schopnosti postupu jednotlivce do 2. ročníku. Výzkumný vzorek je tvořen 1 780 uchazeči studijního programu Chemie. Výsledky analýzy odhalily střední vliv úspěchu v přijímacím řízení na postup 2. ročníku (d = 0,52) a veliký na vliv na akademickou úspěšnost (d = 0,67). Vzájemným porovnáním predikční schopnosti různých oborových testů (matematika, biologie, chemie) jsme ověřili, že oborový test z chemie má oproti ostatním oborovým testům vyšší schopnost predikce postupu do 2. ročníku (d = 0,22) i akademického úspěchu (d = 0,40). Studijní index v 1. ročníku je...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectAnalysisen_US
dc.subjectEntrance examinationen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectResulten_US
dc.subjectChemistryen_US
dc.subjectAnalýzacs_CZ
dc.subjectPřijímací zkouškacs_CZ
dc.subjectVzdělánícs_CZ
dc.subjectVýsledekcs_CZ
dc.subjectChemiecs_CZ
dc.titleAnalýza přijímacích zkoušek z chemie na Přírodovědeckou Fakultu Univerzity Karlovycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-12-22
dc.description.departmentDepartment of Chemistry Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId207074
dc.title.translatedAnalysis of Chemistry tests used in the admission procedure at the Faculty of Science, Charles Universityen_US
dc.contributor.refereeTeplý, Pavel
dc.contributor.refereeKričfaluši, Dana
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidaktika chemiecs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Chemistryen_US
thesis.degree.programDidaktika chemiecs_CZ
thesis.degree.programDidactics of Chemistryen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Chemistry Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika chemiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Chemistryen_US
uk.degree-program.csDidaktika chemiecs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Chemistryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce je zaměřena na predikci akademického úspěchu a analýzu testových otázek, které byly zařazeny do oborových testů z chemie v rámci přijímacího řízení PřF UK v letech 2016 až 2019. První část této práce je zaměřena na možnosti predikce akademického úspěchu (úspěšné dokončení bakalářského stupně studia do 4 let od jeho zahájení) na základě různých faktorů: (i) úspěšnosti v přijímacím řízení; (ii) studijního indexu (modifikovaný studijní průměr), (iii) úspěšnosti v dílčích částech přijímacího řízení, (iv) úspěšného absolvování vybraných předmětů povinných pro studijní program Chemie, popř. (v) na základě získaných známek ze zkoušek uvedených v bodu (iv). Pro některé z výše uvedených faktorů (i, iii a iv) byla rovněž zkoumána predikční schopnosti postupu jednotlivce do 2. ročníku. Výzkumný vzorek je tvořen 1 780 uchazeči studijního programu Chemie. Výsledky analýzy odhalily střední vliv úspěchu v přijímacím řízení na postup 2. ročníku (d = 0,52) a veliký na vliv na akademickou úspěšnost (d = 0,67). Vzájemným porovnáním predikční schopnosti různých oborových testů (matematika, biologie, chemie) jsme ověřili, že oborový test z chemie má oproti ostatním oborovým testům vyšší schopnost predikce postupu do 2. ročníku (d = 0,22) i akademického úspěchu (d = 0,40). Studijní index v 1. ročníku je...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the prediction of academic success and item analysis of chemistry knowledge tests used in the admission procedure at the Faculty of Science, Charles University between 2016 and 2019. The first part of the thesis focuses on the possibilities of academic success prediction (earning a bachelor's degree within 4 years) based on various factors: (i) success rate in the admission procedure, (ii) study index (modified average of marks), (iii) success rate in each part of admission procedure, (iv) passing exams in selected mandatory subjects for students of Chemistry study programme, eventually (v) based on obtained marks in selected subjects (as in (iv)). Furthermore, a prediction of entering Year 2 was also completed for three of these factors (i, iii and iv). The sample consists of 1,780 applicants for Chemistry study programmes. The results of the analysis proved a medium effect on success in the admission procedure on entering Year 2 (d = 0.52) and a large effect on academic success (d = 0.67). By additional comparison of predictive ability of knowledge tests (Maths, Biology, Chemistry) we proved that the Chemistry test has a greater prediction ability compared to the others - low effect on entering Year (d = 0.22), but medium on academic success (d = 0.40). Additionally, we...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV