Vztah mezi projektovaným a osvojeným kurikulem vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví u absolventů základního vzdělávání.
Relationship between projected and adopted curriculum Health education for primary education graduates
dissertation thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/178502/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178502Identifiers
Study Information System: 204516
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Consultant
Mudrák, Jiří
Referee
Řepka, Emil
Marádová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Kinanthropology
Department
Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology
Date of defense
9. 12. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Pass
Vztah mezi projektovaným a osvojeným kurikulem vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví u absolventů základního vzdělávání rámci kurikulární reformy, která začala v roce 2004, se proměňuje vzdělávání. Školy získávají určitou autonomii ke své profilaci podle materiálních a personálních podmínek, zároveň jsou zaváděny do škol nové obory, jedním z těchto oborů je Výchova ke ví. Tento vzdělávací obor by měl předat vědomosti a vytvářet dovednosti, které pomohou žákům v budoucnu udržovat úroveň jejich zdraví na vysoké úrovni. Problém vidíme v tom, že Výchova ke zdraví není v systému kurikulárních dokumentů jednoznačně vymezena a školy v její realizaci mají poměrně velkou autonomii. Navíc není přinášena systematická zpětná vazba. Není tedy jasné, jak je výuka Výchovy ke zdraví efektivní, kolik času je jí věnováno, jak jsou vzdělávání pedagogové a jaký je vůbec o studium Výchovy ke pedagogických fakultách zájem, také neexistují standardizované evaluační nástroje. Cílem práce je zhodnotit úroveň osvojeného kurikula vzdělávacího oboru Výchova ohledem na hlavní organizační formu realizace projektovanéh jaká forma je nejefektivnější pro plnění výstupů stanovených v RVP. Zároveň budeme hledat další proměnné ovlivňující osvojené kurikulum u absolventů ZŠ. Pro náš výzkum jsme zvolili smíšený design. Pro sběr a analýzu dat...
Title: Relationship between projected and adopted curriculum Health Education for primary education graduates Problem: Curricular reform begins in 2004, and education is transformed into this reform. Schools are gaining more autonomy, so that they can use their conditions more effectively. The educational field of Health Education is newly being introduced in schools. This field of education should pass on knowledge and skills, that will help students maintain a higher level of health in the future. We see the problem in the fact that Health Education is not clearly defined in the system of curricular documents and schools have a relatively large degree of autonomy in its implementation. In addition, no systematic feedback is provided yet. Thus, it is not clear how effective is the teaching of Health Education, how much time is devoted to it, how teachers are educated and what is the interest in studying Health Education at pedagogical faculties, there are also no standardized evaluation tools. Aim of the thesis: The aim of the thesis is to analyse the level of the acquired curriculum of the educational field of Health Education with regard to the model implementation of the designed curriculum and to find out which main organizational form is most effective for meeting the outputs set in the...