Organizační kultura jako významný faktor budování silné značky zaměstnavatele a zvyšování pracovní výkonnosti zaměstnanců
Organizational Culture as a Significant Element of Establishing a Strong Employer Brand and Increasing Employees' Work Performance
rigorous thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178256Identifiers
Study Information System: 240609
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Referee
Fonville, Alexandra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
8. 11. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Angažovanost|celková duševní pohoda (Well-Being)|hodnotová nabídka pro zaměstnance (Employee Value|EVP)|organizační kultura|pracovní výkonnost|smysluplnost|značka zaměstnavateleKeywords (English)
Engagement|Well-Being|Employee Value Proposition|organizational culture|work performance|meaningfulness|employer brandCílem rigorózní práce je analyzovat vztah mezi organizační kulturou, budováním silné značky zaměstnavatele a zvyšováním pracovní výkonnosti zaměstnanců. S využitím nástroje Employee Value Proposition (EVP, tzv. hodnotové nabídky pro zaměstnance) jsou v práci definovány předpoklady pro organizační kulturu, v níž pracovníci kontinuálně prožívají pocity smysluplnosti a duševní pohody, což má pozitivní dopad na jejich angažovanost a vyšší výkonnost. Využití nástroje EVP je zdůrazněno i v souvislosti s budováním značky zaměstnavatele, má-li být snaha organizace získávat věrnost těch nejlepších stávajících i budoucích zaměstnanců co nejúčinnější. Cílem kvalitativního šetření je za pomoci nástroje EVP analyzovat organizační kulturu osmi malých a středně velkých středočeských organizací se zaměřením na faktory zvyšování pracovní výkonnosti a budování silné značky zaměstnavatele. Šetření je realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů s ředitelkami a řediteli těchto organizací. Rozhovory jsou doplněny a obohaceny dotazníkovým šetřením. Klíčová slova Angažovanost, celková duševní pohoda (Well-Being), hodnotová nabídka pro zaměstnance (Employee Value Proposition, EVP), organizační kultura, pracovní výkonnost, smysluplnost, značka zaměstnavatele.
The rigorous thesis analyses the relationship between organizational culture, building a strong employer brand and increasing employee performance. Using the Employee Value Proposition (EVP) tool, the thesis defines the prerequisites for an organizational culture in which employees feel joy, and meaning, and are immersed in their job, which has a positive impact on their engagement as well as on their work performance. The EVP tool is also connected with the employer branding activities to be as effective as possible when the organization efforts to gain the loyalty of the best current and future employees. The aim of the qualitative research is to analyse the organisational culture of the eight small and medium-sized Central Bohemian organisations using the EVP tool, focusing on the factors of increasing work performance and building a strong employer brand. Data collection takes the form of semistructured interviews with the directors of these organisations, supplemented and enriched by a questionnaire survey. Keywords Engagement, Well-Being, Employee Value Proposition, organizational culture, work performance, meaningfulness, employer brand.