Vybrané psychologické aspekty rasismu a xenofobie
Selected Psychological Aspects of Racism and Xenophobia
rigorous thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178251Identifiers
Study Information System: 226392
Collections
- Kvalifikační práce [24982]
Author
Referee
Lášticová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
12. 4. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Rasismus|xenofobie|stereotyp|předsudek|adolescenceKeywords (English)
Racism|xenophobia|stereotype|prejudice|adolescenceTato práce se zabývá vybranými psychologickými aspekty rasismu a xenofobie. V úvodu definuji základní pojmy problematiky a ve stručnosti představuji širší kontext k tématu. Těžiště práce je věnováno psychologickým formám rasismu a xenofobie, způsobům měření a možným psychologickým kořenům. Dále se věnuji dynamickému vývoji problematiky v letech 2016 - 2020 z pohledu psychologie. V neposlední řadě se věnuji specifikům období adolescence. Výzkumná část představuje explicitní a implicitní měření postojů dospívajících k etnickým či národnostním menšinám, které hrají v tuzemsku výraznější roli. Výzkumu se účastnilo 404 studentů středních škol. Kromě výsledků jednotlivých částí výzkumu je přínosná také vzájemná korelace metod a srovnání s předchozími studiemi, které naznačuje složitost problematiky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis is focused on selected psychological aspects of racism and xenophobia. In the introduction I define basic concepts of the problem and I present wider context of psychology of racism and xenophobia. The main focus of the thesis is put on psychological forms of racism and xenophobia, their measurement and roots. The next chapter presents dynamic development of racism and xenophobia from the perspective of psychology during the year 2016 - 2020. I also focus on the specifics of adolescence in the context of the topic. The research part is an explicit and implicit measurement of the attitudes of adolescents towards ethnic or national minorities that play an importan role in the Czech Republic. 404 high school students participated in the research. In addition to the results of the individual parts of the research, the correlation of the methods and the comparison with the previous studies is also beneficial. The results indicates the complexity of the problem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
