Osamění ženy v díle Jakuba Schikanedera
Female solitude in the artworks of Jakub Schikaneder
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178176Identifikátory
SIS: 244950
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štefková, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
5. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jakub Schikaneder|přelom 19. a 20. století|žena|osamělost|gendrová interpretace obrazového prostoru|feministická kritikaKlíčová slova (anglicky)
Jakub Schikaneder|turn of the twentieth century|woman|solitude|gender interpretation of image space|feminist criticism1 ABSTRAKT (CZ) Bakalářská práce se zaměřuje na tu část díla Jakuba Schikanedera, která zobrazuje osamění žen. Schikaneder pracoval s motivem osamělé ženy napříč svou uměleckou tvorbou, jako malíř sociálních témat, i později, kdy se v jeho díle výrazněji prosazuje symbolistní poloha. Práce zasazuje téma zobrazení osamělosti do uměleckohistorického kontextu, popisuje umělecké prostředky, kterými Schikaneder vyjadřuje psychologické stavy zobrazených, věnuje zvláštní zřetel rámování zobrazeného výjevu prostředím a pohlíží na tuto část Schikanederovy tvorby z pozice feministické kritiky. KLÍČOVÁ SLOVA Jakub Schikaneder, přelom 19. a 20. století, žena, osamělost, genderová interpretace obrazového prostoru, feministická kritika
1 ABSTRACT (EN) This bachelor thesis focuses on the part of Jakub Schikaneder's œuvre presenting female solitude. Schikaneder depicted solitary women across his artistic creations, both as a painter of social topics and as a painter of symbolist pictures. The goal of this thesis is to place the subject in an art-historical context, describe the artistic means by which Schikaneder expresses the psychological states of the depicted. Special attention is paid to the framing of the depicted in different types of spaces and covering this part of Schikaneder's work from a position of feminist criticism. KEY WORDS Jakub Schikaneder, turn of the twentieth century, woman, solitude, feminist criticism, gender interpretation of image space
