Kritika režimu Mohammada Rezy Pahlavího ve vybraných dílech Samada Behrangího, Bozorga Alavího a Džalála Ál-e Ahmada.
Critical Reflection of Mohammad Reza Pahlavi's Regime in Selected Works of Samad Behrangi, Bozorg Alavi and Al-e Ahmad.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178156Identifikátory
SIS: 233819
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Felčer, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny a kultura islámských zemí - Íránistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra Blízkého východu
Datum obhajoby
2. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Samad Behrangí|Bozorg Alaví|moderní perská literatrura|dynastie Pahlaví|Bílá revoluce|angažovaná literaturaKlíčová slova (anglicky)
Samad Behrangi|Bozorg Alavi|Pahlavi dynasty|Modern Persian literature|Committed literature|White RevolutionPředkládaná bakalářská práce se zabývá kritikou vládnoucího íránského režimu ve vybraných dílech dvou významných íránských prozaiků, Bozorga Alavího a Samada Behrangího. Bozorg Alaví ve svých povídkách reaguje na pozdní období vlády Rezá Šáha (1926 Behrangí na vládu Mohammada Rezá Šáha (1941 1979) na konci 60. let 20. století. Cílem práce je popsat, které konkrétní negativní politické a sociální jevy uvnitř tehdejší íránské společnosti autoři kritizují, a zároveň v jejich tvorbě pojmenovat prvky "angažovanosti" v definicí angažované literatury literárního teoretika Kamrana Talattofa.
This bachelor's thesis deals with the criticism of the ruling Iranian regime in selected works of two prominent Iranian novelists, Bozorg Alavi and Samad Behrangi. In his short stories, Bozorg Alavi reflects on the late period of Reza Shah's rule (1926-1941), while Samad Behrangi reacts to the rule of Mohammad Reza Shah (1941-1979) in the late 1960s. The aim of this thesis is to describe the specific negative political and social phenomena within Iranian society that the authors criticize, and also to name the elements of "engagement" in their work in accordance with literary theorist Kamran Talattoff's definition of engaged literature.