Zobrazit minimální záznam

Stalker and Annihilation: The Zone as an Object of Film Ecocriticism
dc.contributor.advisorSvatoňová, Kateřina
dc.creatorŠidlák, Jáchym
dc.date.accessioned2022-11-21T14:40:45Z
dc.date.available2022-11-21T14:40:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/178141
dc.description.abstractThis bachelor's thesis tries to encourage a dialogue between Timothy Morton's ecological theory and the possibilities of film ecocriticism. Morton's focus lies in the basic premise of ecological thinking - the interconnectedness of all beings and objects in a decentralized, unstable net of relationships - and the ways in which this principle can be reflected in the very form of critical analysis. This form tries to accommodate for the "radical intimacy" of ecological existence by anticipating the encounter of non-identicial phenomena, undermining any fixed framework through which to describe our material enmeshment in the environment. The ecological thought, as Morton describes it, is therefore not defined by what we think, but by how we think - in the same way, this thesis tries to search for a way to conceptualize ecocriticism not through its thematical focus on the representation of nature or environmental issues, but through its effort to think ecologically about the medium. The films Stalker and Annihilation, and mainly their shared motive of an area of land, stricken by an extraterrestrial entity, serve as paradigmatic images of place that emphasize the instability, creativity and unpredictability of matter itself. I also claim that the experience of characters inside this area can be...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se pokouší vést dialog mezi ekologickou teorií, kterou rozvíjí Timothy Morton, a možnostmi filmové ekokritiky. Morton se zaměřuje na základní východisko ekologického uvažování - tedy propojenost všech bytostí a objektů do decentralizované, dynamické sítě vztahů - a způsob, jakým se tento princip může propisovat do samotné formy kritického myšlení. Tato forma se "radikální intimitě" ekologické (ko)existence přizpůsobuje svou anticipací setkání s ne-identickými fenomény, jež podrývají jakýkoliv fixní rámec, skrze nějž můžeme svou materiální zapletenost v životním prostředí popsat. Ekologická myšlenka, jak o ni píše Morton, tedy není vytyčená tím, o čem přemýšlíme, ale jak přemýšlíme - stejně tak se tato práce tedy pokouší nalézt způsob, jakým můžeme filmovou ekokritiku koncipovat nikoliv skrze její tematické zaměření na reprezentaci přírody a environmentální problematiky, ale skrze snahu o médiu přemýšlet ekologicky. Dvojice filmů Stalker a Annihilation a především jejich sdílený topos krajinné oblasti, kterou zasáhlo mimozemské těleso, slouží jako paradigmatické obrazy místa, které zdůrazňují nestabilitu, tvořivost a nepředvídatelnost samotné hmoty. Práce dále tvrdí, že prožitek postav uvnitř této oblasti můžeme chápat jako svébytný percepční režim, který charakterizuje decentrace...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectEcocriticism|new materialism|haptic visuality|Stalker|Annihilationen_US
dc.subjectEkokritika|nový materialismus|haptická vizualita|Stalker|Annihilationcs_CZ
dc.titleStalker a Annihilation: Zóna jako objekt filmové ekokritikycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-06
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId244058
dc.title.translatedStalker and Annihilation: The Zone as an Object of Film Ecocriticismen_US
dc.contributor.refereeSirůček, Jiří
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se pokouší vést dialog mezi ekologickou teorií, kterou rozvíjí Timothy Morton, a možnostmi filmové ekokritiky. Morton se zaměřuje na základní východisko ekologického uvažování - tedy propojenost všech bytostí a objektů do decentralizované, dynamické sítě vztahů - a způsob, jakým se tento princip může propisovat do samotné formy kritického myšlení. Tato forma se "radikální intimitě" ekologické (ko)existence přizpůsobuje svou anticipací setkání s ne-identickými fenomény, jež podrývají jakýkoliv fixní rámec, skrze nějž můžeme svou materiální zapletenost v životním prostředí popsat. Ekologická myšlenka, jak o ni píše Morton, tedy není vytyčená tím, o čem přemýšlíme, ale jak přemýšlíme - stejně tak se tato práce tedy pokouší nalézt způsob, jakým můžeme filmovou ekokritiku koncipovat nikoliv skrze její tematické zaměření na reprezentaci přírody a environmentální problematiky, ale skrze snahu o médiu přemýšlet ekologicky. Dvojice filmů Stalker a Annihilation a především jejich sdílený topos krajinné oblasti, kterou zasáhlo mimozemské těleso, slouží jako paradigmatické obrazy místa, které zdůrazňují nestabilitu, tvořivost a nepředvídatelnost samotné hmoty. Práce dále tvrdí, že prožitek postav uvnitř této oblasti můžeme chápat jako svébytný percepční režim, který charakterizuje decentrace...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis tries to encourage a dialogue between Timothy Morton's ecological theory and the possibilities of film ecocriticism. Morton's focus lies in the basic premise of ecological thinking - the interconnectedness of all beings and objects in a decentralized, unstable net of relationships - and the ways in which this principle can be reflected in the very form of critical analysis. This form tries to accommodate for the "radical intimacy" of ecological existence by anticipating the encounter of non-identicial phenomena, undermining any fixed framework through which to describe our material enmeshment in the environment. The ecological thought, as Morton describes it, is therefore not defined by what we think, but by how we think - in the same way, this thesis tries to search for a way to conceptualize ecocriticism not through its thematical focus on the representation of nature or environmental issues, but through its effort to think ecologically about the medium. The films Stalker and Annihilation, and mainly their shared motive of an area of land, stricken by an extraterrestrial entity, serve as paradigmatic images of place that emphasize the instability, creativity and unpredictability of matter itself. I also claim that the experience of characters inside this area can be...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV