Saduceové a farizeové na pozadí halachických textů
Sadducees and Pharisees in the Light of the Texts of the Halakhah
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178139Identifiers
Study Information System: 246645
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Žonca, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Religious Studies
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
saduceové|saducejové|farizeové|farizejové|halacha|ústní tóra|psaná tóra|raný judaismus|druhý chrám|hellénismusKeywords (English)
sadducees|pharisees|halakhah|halakha|oral law|written law|second Temple period|hellenismTato práce pojednává o skupinách farizeů a saduceů. Na základě pramenných textů (Talmud, spisy Josepha Flavia, Nový zákon) zkoumá, nakolik jsou platná následující dvě tvrzení, která v obecném povědomí panují. Prvním je, že farizeové měli při halachických debatách argumentovat tórou psanou i ústní, zatímco saduceové pouze tórou psanou. Druhým je domněnka, že farizeové zastávali volnější výklad Písma, oproti tomu saduceové doslovný. Při analýze pramenných textů práce komentuje rovněž motivaci a záměry autorů textů, jejich historický kontext textů a jejich limity. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor 's thesis deals with the Pharisees and the Sadducees groups. On the basis of the Talmud, the Josefus Flavius writings and the New Testament, it analyses the validity of following two general notions. The first general notion is that Pharisees used in theirs argumentations the Written Law as well as the Oral Law, while the Sadducees used only the Written Law. The second general notion is that the Pharisees interpretation of the Torah was less litteral that that of the Sadducees. While analyzing the text sources, this bachelor's thesis comments on the motivation and the aims of autors, on historical context and on limit sof these text sources. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)