Padesátá léta v jihokorejském filmu: politická perspektiva
South Korean film of 1950s: a political perspective
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178088Identifiers
Study Information System: 242977
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šamánková, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Asian Studies with specialisation in Korean Studies
Department
Institute of Asian Studies
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
jihokorejský film|50. léta|Zákon o národní bezpečnosti|ideologie|tendence|státní dohledKeywords (English)
South Korean film|1950s|National Security Law|ideology|tendencies|state supervisionBakalářská práce se zabývá ideologií a propagandou v jihokorejských filmech 50. let. V teoretické části je osvětlen historický a ideologický kontext doby, institucionální a legislativní rámec včetně Zákona o národní bezpečnosti pro raný korejský filmový průmysl a úvod do dobové korejské kinematografie. Praktickou část tvoří analýza třiceti dvou snímků dostupných z youtubového kanálu Korejského filmového archivu. Ve filmech jsou analyzovány ideologické projevy, prezentace státu a institucí, významná témata a motivy, vztah modernity a tradice a vyobrazení cizinců a cizích jazyků. Praktická část je značně subjektivní, spíše než by filmy komplexně rozebírala, naznačuje možné směry dalšího výzkumu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis deals with ideology and propaganda in the South Korean cinema of the 1950s. The theoretical part introduces the historical and ideological context of the era, the institutional and legislative framework including the National Security Act for the early Korean film industry and presents Korean cinema of the 1950s. The analytical part consists of an analysis of thirty-two movies from the era available on the YouTube channel of the Korean Film Archive. The goal of the analysis is to describe ideological manifestations, style of presentation of the state and its institutions, significant themes and motifs, the relationship between modernity and tradition, and depictions of foreigners and foreign languages in those movies. The second part of the thesis is highly subjective, suggesting possible directions for further research rather than providing a thorough analysis. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)