Obraz člověka s mentálním postižením v současném polském dramatu
The image of a person with intellectual disabilities in contemporary Polish drama
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178064Identifikátory
SIS: 244563
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pátková, Jana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Středoevropská studia se specializací Polonistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra středoevropských studií
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
disability studies|zdravotní postižení|mentální postižení|porucha autistického spektra|dramaKlíčová slova (anglicky)
disability studies|disability|disorder of intellectual development|autism spectrum disorder|play(česky) Práce se bude zabývat srovnáním obrazu vnitřního světa postav s mentálním postižením a přístupu okolí k těmto lidem v současných polských dramatech, a to primárně na příkladu textu Debil Maliny Prześlugi, který bude později srovnán s Helverovou nocí Ingmara Villqista. Autorka se zaměří na analýzu přístupu společnosti k lidem s mentálním postižením, jak jej zmíněná dramata reflektují, i na jeho případnou proměnu v čase. Pozornost bude věnována také zobrazení opožděného vývoje jedince s mentálním postižením v těchto dramatech (na příkladu řeči, řešení sociálních situací, např. konfliktů, chápání okolního světa).
(in English): The main aim of this thesis is to compare the image of the inner world of characters with mental disabilities and the attitude of the society towards these people in contemporary Polish plays, primarily on the example of the text Debil by Malina Prześluga, which will later be compared with Helverova noc by Ingmar Villqist. The author will focus on the analysis of society's approach to people with mental disabilities, as the aforementioned dramas reflect it, as well as on eventual transformation over time. Attention will also be paid to the depiction of the delayed development of a mentally challenged individual in these plays (for example, speech, solving social situations, e.g. conflicts, understanding the surrounding world).