Zobrazit minimální záznam

Castle of education and nation. Genesis, development and importance of secondary schooling in the district of Sušice between the reforms in 1869 and 1953
dc.creatorHanus, Adam
dc.date.accessioned2022-11-21T13:48:37Z
dc.date.available2022-11-21T13:48:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/178031
dc.description.abstractThe Castle of Education and the Nation is a work concerning secondary segment of schooling system in the political district of Sušice. The time scope of the work is framed by two school reforms from years 1869 and 1953. The work is divided into four topic areas. The opening part dedicates its attention to crucial literature regarding secondary schools, based on it the development of the secondary schooling in the inquired period is outlined, also the formation and evolution of secondary schooling in the political district of Sušice. Second part founded on the primary source research. All secondary schools in the political district of Sušice are analysed in detail with the emphasis put on changes in numbers of students in particular class, their gender and language composition and their geographical and socio-professional background. Emphasis is also laid on the percentage of the studying, who completed particular school successfully. The third part of this work builds on the second part. It sums up and generalises the results of the analysis and manipulates with it further using some theories from the field of history, sociology and the theory of nationalism. Especially the idea of social reproduction, social rise through secondary school education and the specific relationship of men and women to...en_US
dc.description.abstractHrad vzdělání a národa je práce, která se zabývá sekundárním vzdělávacím segmentem v prostoru politického okresu Sušice. Časový rámec práce vymezují dvě školské reformy z let 1869 a 1953. Práce se dělí na čtyři hlavní tematické okruhy. V úvodní části je věnována pozornost klíčové literatuře o středních školách, s její pomocí je pak načrtnut vývoj středního školství v průběhu zkoumaného období a rovněž je zde uveden vznik a vývoj středního školství v politickém okresu Sušice. Druhá část je založena na pramenném výzkumu. Podrobné analýze jsou zde podrobeny postupně všechny střední školy politického okresu Sušice. Důraz byl kladen na proměny počtů studujících jednotlivých ročníků, jejich genderové a jazykové složení a na geografický a socioprofesní původ studujících. Pozornost je rovněž věnována tomu, jaké procento studující danou školu úspěšně absolvovalo. Třetí část této práce je postavena na části druhé. Shrnuje a zevšeobecňuje výsledky analýzy a dále s nimi pracuje za použití některých teorií z oblasti historické vědy, sociologie a teorie nacionalismu. Konkrétně se zde pracuje se sociální reprodukcí, sociálním vzestupem, ke kterému by středoškolské vzdělání mělo vést a specifiky vztahu mužů a žen k tomuto vzdělávacímu segmentu. Pozornost je věnována též vstupu škol, studujících a pedagogů do...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsecondary schooling system|grammar schools|secondary schools of polytechnique|vocational schools|apprentice schools|school buildings|social support for children|social rise|social reproduction|secondary school and woman|secondary school and man|secondary school and culture|secondary school and nationalism|Bourdieu|diagrams of social space|1869 - 1953|Political district of Sušice|Sušice|Kašperské Hory|Stachy|Velhartice|Strašín|Rabí|Kolinec|Žihobce|Petrovice u Sušice|Hartmaniceen_US
dc.subjectStřední školství|všeobecné střední školství|gymnázia|reálky|odborné školy|pokračovací|živnostenské|učňovské školy|školní budovy|sociální podpora studujících|sociální vzestup|sociální reprodukce|střední škola a žena|střední škola a muž|střední škola a kultura|střední škola a nacionalismus|Bourdieu|graf sociálního prostoru|1869 - 1953|Politický okres Sušice|Sušice|Kašperské Hory|Stachy|Velhartice|Strašín|Rábí|Kolinec|Žihobce|Petrovice u Sušice|Hartmanicecs_CZ
dc.titleHrad vzdělání a národa. Vznik, proměny a význam středního školství v politickém okresu Sušice mezi reformami 1869 a 1953cs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-04-29
dc.description.departmentInstitute of Economic and Social Historyen_US
dc.description.departmentÚstav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId222749
dc.title.translatedCastle of education and nation. Genesis, development and importance of secondary schooling in the district of Sušice between the reforms in 1869 and 1953en_US
dc.contributor.refereeRákosník, Jakub
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory - Economic and Social Historyen_US
thesis.degree.disciplineHistorie - hospodářské a sociální dějinycs_CZ
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Economic and Social Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorie - hospodářské a sociální dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory - Economic and Social Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csHrad vzdělání a národa je práce, která se zabývá sekundárním vzdělávacím segmentem v prostoru politického okresu Sušice. Časový rámec práce vymezují dvě školské reformy z let 1869 a 1953. Práce se dělí na čtyři hlavní tematické okruhy. V úvodní části je věnována pozornost klíčové literatuře o středních školách, s její pomocí je pak načrtnut vývoj středního školství v průběhu zkoumaného období a rovněž je zde uveden vznik a vývoj středního školství v politickém okresu Sušice. Druhá část je založena na pramenném výzkumu. Podrobné analýze jsou zde podrobeny postupně všechny střední školy politického okresu Sušice. Důraz byl kladen na proměny počtů studujících jednotlivých ročníků, jejich genderové a jazykové složení a na geografický a socioprofesní původ studujících. Pozornost je rovněž věnována tomu, jaké procento studující danou školu úspěšně absolvovalo. Třetí část této práce je postavena na části druhé. Shrnuje a zevšeobecňuje výsledky analýzy a dále s nimi pracuje za použití některých teorií z oblasti historické vědy, sociologie a teorie nacionalismu. Konkrétně se zde pracuje se sociální reprodukcí, sociálním vzestupem, ke kterému by středoškolské vzdělání mělo vést a specifiky vztahu mužů a žen k tomuto vzdělávacímu segmentu. Pozornost je věnována též vstupu škol, studujících a pedagogů do...cs_CZ
uk.abstract.enThe Castle of Education and the Nation is a work concerning secondary segment of schooling system in the political district of Sušice. The time scope of the work is framed by two school reforms from years 1869 and 1953. The work is divided into four topic areas. The opening part dedicates its attention to crucial literature regarding secondary schools, based on it the development of the secondary schooling in the inquired period is outlined, also the formation and evolution of secondary schooling in the political district of Sušice. Second part founded on the primary source research. All secondary schools in the political district of Sušice are analysed in detail with the emphasis put on changes in numbers of students in particular class, their gender and language composition and their geographical and socio-professional background. Emphasis is also laid on the percentage of the studying, who completed particular school successfully. The third part of this work builds on the second part. It sums up and generalises the results of the analysis and manipulates with it further using some theories from the field of history, sociology and the theory of nationalism. Especially the idea of social reproduction, social rise through secondary school education and the specific relationship of men and women to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV