Školní vzdělávací alternativa: hledání vlastní cesty
School educational alternative: finding your own way
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178009Identifiers
Study Information System: 235037
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
alternativní vzdělávání|alternativní školy|vzdělávání|děti|rodiče|pedagogové|průvodciKeywords (English)
alternative education|alternative schools|education|children|parents|teachers|conductorTématem bakalářské práce je Školní vzdělávací alternativa: hledání vlastní cesty. V teoretické části je zaměřena na rozdíl mezi alternativními a běžnými institucemi. Dále se zabývá konceptem alternativního vzdělávání, komunitními školami a popisuje druhy alternativních institucí. Cílem empirické části je přiblížit komunitní školu Koventinka, která se rozhodla hledat vlastní cestu ve vzdělávání. Bakalářská práce dále zahrnuje podrobné informace o dané komunitní škole. Koventinka klade velký důraz na rozvoj tzv. měkkých dovedností. Obsahuje rozdíly mezi školami zapsanými v registru MŠMT a těmi, které v registru MŠMT zapsány nejsou, což je i případ komunitní školy Koventinka. V práci je popsáno, na čem si komunitní škola zakládá, přesný harmonogram, jak škola komunikuje a spolupracuje s rodiči. V závěru empirické části je přiložen dotazník. Ten je zaměřen na informace zjišťující spokojenost rodičů s komunitní školou, důvody, proč rodiče zvolili pro své děti alternativní školu Koventinka namísto běžné školy, či jak si zjišťovali informace o alternativních institucích a alternativním vzdělávání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The topic of the bachelor's thesis is School educational alternative: finding your own way. In the theoretical part, the bachelor's thesis focuses on the differences between alternative and usual institutions. Furthermore, the thesis deals with the concept of alternative education, community schools and describes the types of alternative institutions. The empirical part of the bachelor thesis includes detailed information about concrete instance of an alternative school, Koventinka. The main purpose is to bring closer a specific community school that has decided to look for its own way in education. Koventinka focuses on the development of socalled soft skills, the school places great emphasis on them. The thesis contains differences between schools that are and are not registered in the register of the Ministry of Education, Youth and Sports. Koventinka is not in the register. In the thesis is described what Koventinka relies on an exact schedule and how the school communicates/cooperates with parents. At the end of the empirical part is attached a questionnaire. The questionnaire is focused on information determining parents' satisfaction with Koventinka, for example reasons why parents chose the alternative school Koventinka for their children, why parents did not put the children in a regular school or...