Sarkofág kardinála Tomáše Špidlíka na Velehradě, v širších duchovních a výtvarných souvislostech Centra Aletti v Římě.
The sarcophagus of Tomaš Špidlík in Velehrad in the wider spiritual and artistic context of Centro Aletti in Rome.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177983Identifikátory
SIS: 234703
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Oulíková, Petra
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
22. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sarkofág, mozaika, liturgický prostor, bazilika Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě, Tomáš Špidlík, Marko Ivan Rupnik, Centro Aletti, Otmar Oliva, VelehradKlíčová slova (anglicky)
sarcophagus, mosaic, liturgical space, basilica of the Assumption of the Blessed Virgin Mary and Saints Cyril and Methodius in Velehrad, Tomáš Špidlík, Marko Ivan Rupnik, Centro Aletti, sculptor Otmar Oliva, VelehradDiplomová práce se zabývá novodobým sarkofágem kardinála Tomáše Špidlíka SJ (1919- 2010) v bazilice Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě. Sarkofág vznikl v Ateliéru liturgického umění Centra Aletti v Římě v roce 2010. Práce má za cíl zasadit vznik a umístění díla do širších duchovních, historických a výtvarných souvislostí. Těžištěm pro představení umělecké tvorby Atelieru Centra Aletti, jsou Špidlíkovy myšlenky o výtvarném umění s teologickým podkladem. Jeho teologický směr a duchovní vedení byly východiskem pro akademického malíře a jezuitu Marka Ivana Rupnika (*1954), který je Špidlíkovým žákem a dnes působí v čele Centra Aletti v Římě. Důležitým bodem práce je část věnující se umístění sarkofágu v bazilice na Velehradě, která je významná spojením s cyrilometodějským kultem. Hlavní část práce je zaměřena z metodologického hlediska na formální analýzu díla a ikonografickou interpretaci témat vyobrazených na bocích sarkofágu. To se týká také uměleckých děl patřících k sarkofágu jako: bronzový nápis na víku, jehož autorem je sochař Otmar Oliva (*1952) a deska s mottem Tomáše Špidlíka za sarkofágem také z ateliéru Centra Aletti. Klíčová slova sarkofág, mozaika, liturgický prostor, bazilika Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě, Tomáš Špidlík,...
This thesis deals with the modern sarcophagus designed for cardinal Tomáš Špidlík SJ (1919- 2010), located in the basilica of the Assumption of the Blessed Virgin Mary and Saints Cyril and Methodius in Velehrad. The sarcophagus was created in the Atelier of Liturgical art of Centro Aletti in Rome in 2010. The main target of the thesis is to put in the creation and emplacement of the masterpiece into the wider spiritual and artistic context. In order to introduce the Centro Aletti's liturgical art, it is important to focus on Špidlik's thoughts about art on theological background. His theological direction and spiritual guidance were a resource for a painter and jesuit Marko Ivan Rupnik (*1954) and Špidlik's disciple and the head of Centro Aletti in Rome. A significant part of the work is focused on the emplacement of the sarcophagus in the basilica of Velehrad, famous for the cult of saints Cyril and Methodius. The main part of the thesis deals with the formal analysis and iconographic interpretation of the topics depicted on the sides of the sarcophagus from a methodological point of view. This also applies to other attached pieces of art as the bronze inscription on the lid by the sculptor Otmar Oliva (*1952) and the panel with Špidlik's motto, which is to be found behind the sarcophagus....
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Československý dům v Londýně-Velehrad
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOLangerová, Anna (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 27. 1. 2014Práce se věnuje československému domu v Londýně, známému jako Velehrad. Jedná se o charitu, jejíž počátky sahají do roku 1949. Organizace pracovala pro uprchlíky z Československa od počátku 50. let až do roku 1989, kdy ... -
VARIARUM DELINEATIONUM ET PLERARUM PAULI PAGANI ET ALIORUM. Kresby Paola Paganiho a umělců z jeho okruhu v albech Vědecké knihovny v Olomouci
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOCelý dokument nebo jeho části jsou nepřístupné do 09. 02. 2025Lorencová, Veronika (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 10. 2. 2022The subject of the dissertation is a set of drawings by Paolo Pagani (1655-1716) kept in the Research Library in Olomouc. The drawings of this Lombard artist have been preserved there, among other drawings mainly of Italian ... -
"Jeho sladkost". Život pátera Josefa Cukra
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKaizrová, Kristýna (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020)Datum obhajoby: 15. 6. 2020