Využití francouzské literatury při výuce francouzského jazyka na středních školách v ČR
The usage of french literature during french language lectures in high school in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177865Identifiers
Study Information System: 233318
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy - French Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
francouzská literatura|jazykové dovednosti|střední škola|výuka francouzského jazyka|kultura, kulturní kontext|porozumění textuKeywords (English)
french literature|language skills|high school|teaching french|cultural context|reading comprehensionFrancouzština jakožto cizí jazyk je na středních školách standardně vyučována. Způsobů a prostředků, jak cizí jazyk studentům předat je bezpochyby mnoho. V této práci se specificky zaměřím na vliv francouzské literatury při výuce francouzského jazyka. Na to, o kolik může její zařazení do běžné výuky obohatit studentův vztah k cizí kultuře a usnadnit tak samotný proces osvojování cizí řeči. Tato bakalářská práce má za cíl nejen obhájit a zdůraznit důležitost francouzské literatury při výuce francouzského jazyka, nýbrž rovněž pomocí dotazníku zmapovat v jaké míře je v současnosti francouzská literatura součástí výuky francouzského jazyka na středních školách v ČR, a jak na její začlenění do výuky pohlížejí studenti a učitelé. Klíčová slova francouzská literatura, jazykové dovednosti, střední škola, výuka francouzského jazyka, kultura/kulturní kontext, porozumění textu
French as a foreign language is taught by default in secondary schools. There are undoubtedly many ways and means to pass on a foreign language to students. In this work, I will specifically focus on the influence of French literature in classes of FLE. How much its inclusion in mainstream teaching can enrich a student's relationship with a foreign culture, facilitating the process of acquiring foreign language itself. This bachelor's thesis aims not only to defend and emphasize the importance of French literature in the FLE classes, but also to map the extent to which French literature is currently part of French language teaching in secondary schools in the Czech Republic, and how its potential inclusion is viewed by students and teachers. Keywords french literature, language skills, high school, teaching french, cultural context, reading comprehension