Píseň pro Rudolfa III. v kontextu vývoje televizní písničky
"A Song for Rudolf III" in Context of Evolution of the Television Song
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177855Identifiers
Study Information System: 227241
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Klimeš, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
6. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Československá televize|hudební seriál|populární hudba v televizi|socialistická televize|synergieKeywords (English)
Czechoslovak television|musical TV show|popular music on television|socialist television(česky): Práce se zabývá seriálem Píseň pro Rudolfa III. vysílaným Československou televizí v letech 1966-1968, jeho návazností na formát televizní písničky a formální proměnou během produkce. Cílem práce je zdokumentovat, jak jeho jednotliví tvůrci využili mechanismů rozvíjených na formátu televizní písničky - československého předchůdce hudebních videoklipů, aby každý prosadil vliv instituce, jíž v produkci zastupoval, a to v rámci limitů a specifik socialistického hospodářství. K tomu je využita analýza archivních pramenů korporátní povahy pocházejících z ČST, ČsRo, Supraphonu a divadla Rokoko, dokumentů vázajících se k výrobě pořadu (především scénářů) a konzumních produktů odkazujících na seriál v době jeho vydání, které se zapojovaly do systému vzájemné propagace. Pro přiblížení podoby a proměny hudebního průmyslu 60. let jsou dále využita dobová periodika a muzikologická literatura. Výsledkem je zjištění, že neexistoval jeden spolehlivě fungující mechanismus. Místo toho se seriál samotný (a s ním i navázané produkty) neustále formálně obměňoval ve snaze uspokojit co nejvíce zapojených aktérů.
(in English): The subject of this thesis is the TV show Píseň pro Rudolfa III. ("A song for Rudolf III.) broadcasted by Czechoslovak Television from 1966 to 1968, its connection to "television song" and formal transformation during the production. The goal is to document how individual creators of the tv show used mechanisms of television song - a czechoslovak precursor of music video - to advance goals of institutions they represented. And how they were able to do so within the socialist economic system. The research consists of analysis of corporate documents from Czechoslovak Television, Czechoslovak radio, state label Supraphon and Rokoko theater, analysis of documents linked to the production of the tv show itself (mostly scripts) and consumer goods created to promote the show in the time of its first broadcast. Historical magazines and musicological literature are used to illustrate the workings of the popular music industry in the 1960s. The analysis suggests that the various goals could not be met by one stable mechanism. Instead the tv show underwent constant formal change, which is described step by step in the last chapter. Along with the show, the consumer goods related to it changed too.