Zobrazit minimální záznam

Psychological intervention in long-term space missions
dc.contributor.advisorBahbouh, Radvan
dc.creatorKlosová, Matylda
dc.date.accessioned2022-11-21T14:23:22Z
dc.date.available2022-11-21T14:23:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/177844
dc.description.abstractThe present bachelor thesis proposes a system of psychological intervention for long-term space missions, based on techniques promoting team performance and coherence. These missions present a number of technological, psychological and psychosocial challenges caused by the prolongation of the time and distance of the flight, during which specific environmental factors are also at work. Intervention methods increase team efficiency and performance, strengthen relationships, and also reduce the likelihood of human error, which is critical to long-term mission success. The theoretical part discusses examples of work in specific environments and possible support mechanisms or facilitating factors. It also opens the topic of the importance of intervention techniques in space environments and the historical context of Czech space research. The research project elaborates on the author's proposal to train crew members in order to increase their autonomy and ability to predict and subsequently resolve possible complications at the level of relationships, bonds and communication. The proposal is set in the upcoming fourth phase of the international SIRIUS 22/23 study and presents possible methods to measure the effectiveness of the intervener's influence, which by their use support psychosocial space research.en_US
dc.description.abstractPředkládaná bakalářská práce navrhuje systém psychologické intervence při dlouhodobých vesmírných misích do hlubokého vesmíru, založený na technikách podporujících týmovou výkonnost a koherenci. Tyto mise představují řadu technologických, psychologických a psychosociálních výzev vyplývajících z prodloužení časové dotace a vzdálenosti letu, během kterého působí také faktory specifického prostředí. Intervenční metody zvyšují efektivitu a výkonnost týmu, posilují vztahy a snižují také pravděpodobnost lidského pochybení, což je klíčové pro úspěšnost dlouhodobé mise. Literárně přehledová část se věnuje příkladům práce ve specifickém prostředí a možným podpůrným mechanismům či faktorům facilitujícím pobyt v nich. Dále otevírá téma důležitosti intervenčních technik ve vesmírném prostředí a historického kontextu českého vesmírného výzkumu. Výzkumný projekt zpracovává autorčin návrh na vyškolení člena posádky za účelem zvýšení její autonomie a schopnosti predikovat a následně řešit případné komplikace na úrovni vztahů, vazeb a komunikace. Návrh je zasazen do nadcházející čtvrté etapy mezinárodní studie SIRIUS 22/23 a představuje možné metody měření účinnosti vlivu interventa, které svým užitím podporují psychosociální kosmický výzkum.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectlong-term space missions|isolation|intervention system|communication|astronaut crew|research project|space research|specific professionsen_US
dc.subjectdlouhodobé vesmírné mise|izolace|systém intervence|komunikace|posádka kosmonautůcs_CZ
dc.subjectastronautů|výzkumný projekt|kosmický výzkum|specifické profesecs_CZ
dc.titlePsychologická intervence při dlouhodobých vesmírných misíchcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-02
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId243526
dc.title.translatedPsychological intervention in long-term space missionsen_US
dc.contributor.refereeČípková, Pavla
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná bakalářská práce navrhuje systém psychologické intervence při dlouhodobých vesmírných misích do hlubokého vesmíru, založený na technikách podporujících týmovou výkonnost a koherenci. Tyto mise představují řadu technologických, psychologických a psychosociálních výzev vyplývajících z prodloužení časové dotace a vzdálenosti letu, během kterého působí také faktory specifického prostředí. Intervenční metody zvyšují efektivitu a výkonnost týmu, posilují vztahy a snižují také pravděpodobnost lidského pochybení, což je klíčové pro úspěšnost dlouhodobé mise. Literárně přehledová část se věnuje příkladům práce ve specifickém prostředí a možným podpůrným mechanismům či faktorům facilitujícím pobyt v nich. Dále otevírá téma důležitosti intervenčních technik ve vesmírném prostředí a historického kontextu českého vesmírného výzkumu. Výzkumný projekt zpracovává autorčin návrh na vyškolení člena posádky za účelem zvýšení její autonomie a schopnosti predikovat a následně řešit případné komplikace na úrovni vztahů, vazeb a komunikace. Návrh je zasazen do nadcházející čtvrté etapy mezinárodní studie SIRIUS 22/23 a představuje možné metody měření účinnosti vlivu interventa, které svým užitím podporují psychosociální kosmický výzkum.cs_CZ
uk.abstract.enThe present bachelor thesis proposes a system of psychological intervention for long-term space missions, based on techniques promoting team performance and coherence. These missions present a number of technological, psychological and psychosocial challenges caused by the prolongation of the time and distance of the flight, during which specific environmental factors are also at work. Intervention methods increase team efficiency and performance, strengthen relationships, and also reduce the likelihood of human error, which is critical to long-term mission success. The theoretical part discusses examples of work in specific environments and possible support mechanisms or facilitating factors. It also opens the topic of the importance of intervention techniques in space environments and the historical context of Czech space research. The research project elaborates on the author's proposal to train crew members in order to increase their autonomy and ability to predict and subsequently resolve possible complications at the level of relationships, bonds and communication. The proposal is set in the upcoming fourth phase of the international SIRIUS 22/23 study and presents possible methods to measure the effectiveness of the intervener's influence, which by their use support psychosocial space research.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantBernardová, Kateřina
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV