Význam a metody rozvoje řečových dovedností u předškolních dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
The importance and methods of developing speech skills in preschool children from socially disadvantaged backgrounds
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177842Identifiers
Study Information System: 245758
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Pešout, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
1. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Řečový vývoj|sociální znevýhodnění|rozvoj řeči|řeč v předškolním období|kulturně nezatížené vzdělávací metody|GrunnlagetKeywords (English)
Speech Development|Social Disadvantage|Improving Speech|Speech in Preschool Children|Culture-free Education|GrunnlagetPráce se zabývá sociálním znevýhodněním a jeho vztahem k řečovému vývoji dítěte a jeho jazykovým kompetencím v předškolním věku. Literárně přehledová část se věnuje popisu hlavních determinantů a mechanismů ovlivňujících řečový vývoj, dále definuje sociální znevýhodnění a věnuje se jeho efektu na jednotlivé oblasti života a vývoje dítěte. Osvětluje mechanismy vlivu sociálního znevýhodnění na řečový vývoj dítěte a nabízí takové metody práce s dětmi, které tyto mechanismy reflektují a reagují na ně. Další částí práce je návrh výzkumného projektu, který si klade za cíl zjistit efekt metody Grunnlaget na jazykové kompetence dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí při nástupu povinné předškolní docházky a při jejím dovršení. Klíčová slova Řečový vývoj; sociální znevýhodnění; rozvoj řeči; řeč v předškolním období; kulturně nezatížené vzdělávací metody; Grunnlaget
The thesis deals with social disadvantage and its relation to the child's language development and competence at preschool age. The literary overview section is devoted to describing the main determinants and mechanisms that influence language development, further defines social disadvantage, and addresses its impact on individual areas of a child's life and development. It highlights the mechanisms of the influence of social disadvantage on children's language development and offers methods for working with children that reflect and respond to these mechanisms. The final part of the thesis contains a proposal of a research project to determine the effect of the Grunnlaget method on the language competence of children from a socially disadvantaged background at the beginning and at the end of compulsory preschool attendance. Keywords Speech Development; Social Disadvantage; Improving Speech; Speech in Preschool Children; Culture-free Education; Grunnlaget