Dynamika sociálního vyloučení v České republice: Nerovné šance ve vzdělávání
Dynamics of Poverty and Social Exclusion in the Czech Republic: Inequality of Educational Opportunity
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177650Identifiers
Study Information System: 170705
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Katrňák, Tomáš
Straková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
23. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
vzdělanostní nerovnosti, vzdělanostní tranzice, sociální kapitál, kulturní kapitál, chudoba,nekvalitní bydlení, předškolní vzděláváníKeywords (English)
inequality of educational opportunity, transitions, social capital, cultural capital, poverty,inadequate housing, preschool education, social exclusionPROKOP, Daniel. Dynamika sociálního vyloučení v České republice: Nerovné šance ve vzdělávání. Praha, 2022. 124 s. Disertační práce (Ph.D.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Školitel: doc. Milan Tuček Abstrakt Kumulativní disertační práce obsahuje tři samostatné články, které se zabývají tématem vzdělanostních nerovností v České republice. První článek vychází z tradice výzkumů vzdělanostních tranzic a sociální a kulturní reprodukce a mobility. Analyzuje souvislost kulturního, sociálního, lidského a ekonomického kapitálu rodičů a úspěšnosti dětí ve třech vzdělanostních tranzicích. Článek ukazuje, že rodičovské kapitály a sociální status hrají v souladu s teorií efektivně udržované nerovnosti (EMI) celkově silnou roli zejména při výběru typu středoškolského vzdělání. Detailnější pohled ale naznačuje, že lidský kapitál a chudoba rodičů souvisí s neúspěšností na počátku vzdělávací dráhy, zatímco sociální a kulturní kapitál a majetek rodičů hrají roli v rozhodnutích a úspěšnosti v pozdějších tranzicích. Teorie EMI tak není v rozporu s dalšími přístupy, které předpokládají brzký a mizející efekt některých vlivů rodinného prostředí. Druhý článek zkoumá souvislost nekvalitního bydlení a vzdělávání dětí z nízkopříjmových rodin. Ukazuje, že děti z chudých...
PROKOP, Daniel. Dynamika sociálního vyloučení v České republice: Nerovné šance ve vzdělávání. Praha, 2022. 124 s. Disertační práce (Ph.D.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Školitel: doc. Milan Tuček Abstract This cumulative thesis contains three papers focused on analysis of inequality of educational opportunity (IOE) and limited educational and social mobility in the Czech Republic. The first article analysis effects of parent's cultural, social, economic and human capital in different educational transitions. In accordance with the theory of effectively maintained inequality (EMI), the parental capitals and social status play the biggest role in accessing secondary education with GCE (high school with diploma) which is precondition to tertiary education. However, detailed analysis shows that poverty and low skills (HC) of parents have biggest effect in early phases of education whereas social, cultural capital and wealth of the parents are drivers of inequality in later transitions. Hence, the EMI theory is not in conflict with life course perspective assuming significant and waning effects of (some) parental capitals. The second paper analyses the relationship between inadequate housing and the school performance of children from poor Czech...