Mediální konstrukce odbornosti na příkladu pandemie Covid-19
Media construction of expert knowledge on an example of the Covid-19 pandemic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177369Identifiers
Study Information System: 237950
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Jirák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
19. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sociální konstruktivismus, nastolování agendy, rámcování, kvalitativní obsahová analýza, kvantitativní obsahová analýza, covid-19, česká média, Idnes, SeznamzprávyKeywords (English)
Social constructivism, agenda-setting, framing, qualitative content analysis, quantitative content analysis, covid-19, Czech media, Idnes, SeznamzprávyTato práce se zabývá sociální konstrukcí expertního vědění v průběhu vrcholné fáze pandemie covid-19 (červenec 2020 až únor 2021). Jsou v ní představeny současné teoretické diskuze ohledně teorie nastolování agendy a paradigmatu rámcování, a jejich vztah k normativním úvahám o médiích. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum rozhovorů s odborníky na dvou důležitých českých portálech, v nichž jsou identifikovány mediální rámce metodou zakotvené teorie, a následně je proveden kvantitativní výzkum pátrající po zajímavých vztazích mezi identifikovanými rámci.
This thesis deals with social construction of expert knowledge during particularly dire phase of covid-19 pandemic (July 2020 to February 2021). Theoretical debates regarding the theory of agenda-setting and the paradigm of framing are intruduced, as well as their relation to normative considerations. In the empirical part, qualitative study of interviews with experts running on two important Czech sites is conducted, media frames are identified through grounded theory approach, and quantitative search for interesting relationships between those frames is conducted.