Zeit und Zeitwahrnehmung in den frühen Erzählungen Heinrich Bölls
Time and its perception in Heinrich Böll's early short stories
Čas a jeho vnímání v raných povídkách Heinricha Bölla
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177131Identifikátory
SIS: 244203
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Smyčka, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Německý jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
5. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Heinrich Böll|Hodina nula|povídky|čas|naratologie|Damals in Odessa|Der Zug war pünktlich|Geschäft ist Geschäft|Nicht nur zur WeihnachtszeitKlíčová slova (anglicky)
Heinrich Böll|Zero Hour|short stories|time|narratology|Damals in Odessa|Der Zug war pünktlich|Geschäft ist Geschäft|Nicht nur zur WeihnachtszeitRané prózy Heinricha Bölla vznikaly v dobovém kontextu, který byl do značené míry ovlivněn pojetím historické přítomnosti, resp. konce 2. sv. války jako "hodiny nula" (Stunde Null), a s tímto kontextem je spojují četné souvislosti. I v jejich názvech se často vyskytují časové motivy. Práce provádí naratologický rozbor časového aranžmá vyprávění čtyř prozaických textů a dále se zaměřuje na vnímání a pojetí času jejich postavami. Nabízí odpověď na otázky, zda tato pojetí odpovídají spíše otevřenému či uzavřenému, lineárnímu či cyklickému pojetí času, nebo kategorii času vytěsňují; zda je čas příběhu teleologický (např. ve smyslu ‚osudu'), nebo jeho centrum představuje otřes, který lze překonat (‚krize'), příp. zda povídky představují konflikt vícero takových pojetí času. Práce průběžně sleduje význam zjištění ve vztahu k mimoliterárnímu dobovému vnímání historického času. Vychází z rozboru díla Der Zug war pünktlich a dále zapojuje povídky Damals in Odessa, Geschäft ist Geschäft, Nicht nur zur Weihnachtszeit.
Heinrich Böll's early prose was written in a contemporary context, which was to a large extent influenced by the concept of the historical presence, resp. by the end of the World War II as "Zero Hour" (Stunde Null), and they have numerous connections to this context. Even in their titles, there are often time motives. This bachelor thesis carries out a narratological analysis of the time arrangement of the narration of four short stories and focuses also on the perception and conception of time by their characters. It offers an answer to the questions of whether these concepts correspond more to an open or closed, linear or cyclical concept of time, or they displace the category of time; whether the time of the story is teleological (e.g. in the sense of 'destiny'), or its centre represents a shock that can be overcome ('crisis'), or whether the stories constitute a conflict of several such conceptions of time. The thesis monitors continuously the significance of the findings in relation to the non-literary perception of the historical time. It is based on the analysis of the short story Der Zug war pünktlich and then includes other short stories Damals in Odessa, Geschäft ist Geschäft, Nicht nur zur Weihnachtszeit.